Wat is een salespage?
Een salespage is een pagina met 1 heel specifiek doel: een product of dienst verkopen bij je bezoeker. De pagina geeft geen afleidingen die de verkoop kunnen belemmeren. Als de bezoeker op de pagina zit, heeft hij/zij vaak 2 keuzes:
- Jouw product of dienst kopen
- De pagina verlaten
Het is daarmee voor de bezoeker onmogelijk om (terug) te navigeren naar andere pagina’s.
Opbouw van salespage
Hoe beter de salespage wordt opgebouwd, hoe groter de kans op verkoop. Je moet de bezoeker verleiden om een product of dienst van jouw aan te schaffen. Door een goede samenloop van de tekststructuur, bouw je de verleidingen steeds hoger op. Je verleid de bezoeker naar 1 specifieke link. Deze link linkt naar de aankooppagina en is de enige link op de gehele salespage.
AIDA formule
Voor een goede opbouw van jouw salespage kun je gebruik maken van de AIDA Formule. AIDA staat voor:
- Attention. Hiermee trek je de aandacht van de bezoeker.
- Interest. In deze fase wek je de interesse op bij jouw bezoeker.
- Desire. Hier gaat de interesse over naar een verlangen of een voorkeur.
- Action. Tenslotte gaat de bezoeker over tot actie. Ze besluiten jouw product of dienst aan te schaffen.
Copywriting
Een krachtige manier van copywriting is van belang voor een goede salespage. Copywriting is een manier van schrijven waarmee je de bezoeker enthousiast maakt tot het kopen van jouw product of dienst. Het is een overtuigende manier van schrijven waarbij je ervoor zorgt dat de bezoeker geboeid blijft.
Hoe creëer ik goede copywriting?
- Je schrijft persoonlijk. Ofwel: je schrijft op een manier die bij jou past. Daarmee ontstaat er onbewust een unieke tekst.
- Denk na over de lengte. Voor een nieuwe bezoeker zijn korte stukken tekst interessant, terwijl jouw grootste fans graag een langere tekst willen lezen.
- Leg de focus op de header. Wees alert op het begin van de tekst. De header is één van de overwegingen van de bezoeker om verder te lezen of af te sluiten.
- Schrijf in een verhaalvorm.
- Roep emotie op bij je bezoeker.
- Geef wat de bezoeker wil hebben. Kortom, schrijf de tekst volledig voor de bezoeker en niet enkel voor jezelf.
- Benoem veel voordelen waarom de bezoeker jouw product of dienst moet aanschaffen.