Wat zijn keywords?
Keywords, ofwel een sleutelwoord, zijn woorden die je intikt in een zoekmachine. Het zijn in feite de belangrijkste woorden van een bepaald artikel waarop jij optimaliseert zodat jij hoog in een zoekmachine komt te staan.
Verschillen in keywords
Er zijn 2 soorten keywords, ofwel zoekwoorden:
- Shorttail zoekwoorden
- Longtail zoekwoorden
Shorttail zoekwoorden
Shorttail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met minder dan 3 woorden. Binnen de zoekmachines ligt er een hele hoge concurrentie op shorttail zoekwoorden. Als jij een aannemersbedrijf hebt in de omgeving Amsterdam en je wilt gevonden worden op de woorden: Aannemer Amsterdam, dan heb je gegarandeerd te maken met moordende concurrentie. De kans dat je op pagina 5 van Google kom te staan is erg groot.
Longtail zoekwoorden
Longtail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met 3 of meer woorden. Omdat veel van je concurrenten het belang van longtail keywords amper inzien kun jij je sterk onderscheiden. Bij longtail keywords heb je te maken met veel specifiekere zoekwoorden. Als jij banken verkoopt in Alkmaar en je optimaliseert op Zwarte lederen bank Alkmaar dan heb jij je gericht op bezoekers die heel specifiek zoeken.
Gebruik van keywords
Het is heel simpel. Als jij rugzakken verkoopt dan wil je in Google niet gevonden worden op Hoe zet ik een kast in elkaar? Dat is ver buiten je doelgroep en de kans dat het iets oplevert is er niet of nauwelijks. De juiste sleutelwoorden zijn dus overal van belang. Gebruik deze belangrijke zoekwoorden daarom dus ook in:
- Titels
- De URL
- In de meta description
- In de alt-tag van de afbeeldingen
- De headings (H1, H2, H3)
- Et cetera