Waarom zijn blogs belangrijk wanneer je vindbaar wilt worden met je website?
6 min. leestijd

Waarom zijn blogs belangrijk wanneer je vindbaar wilt worden met je website?

Ho. Wacht even. Je checkt je Analytics. Veertig bezoekers in februari? Dat is één bezoeker meer dan in maart. Je checkt of je wel in het goede account zit? Verdorie. Nog niemand heeft je nieuwe blog gelezen. Terwijl dat blog een belangrijk zoekwoord bevat.

Je was zo trots op je domeinnaam. Het belangrijkste zoekwoord zit erin. Oom Henk, websitebouwer, zei dat het hielp. Google denkt er schijnbaar anders over.

Volgens oom Henk werkt het schrijven van blogs ook goed. Daar houdt Google van. Dus dat doe je: op vrijdagmiddag. Telefoon uit, je favoriete koffiemok in de buurt. En typen maar. Alle kennis uit de SEO cursus pas je toe. Foto’s geef je de goede bestandsnaam, je zet zoekwoorden in de URL en de titels. Alles op je SEO checklist is afgevinkt. Dat is lekker! Je klapt je laptop dicht. Laat die bezoekers maar komen!

Helaas. Om bezoekers naar je website te krijgen moet je meer blogs schrijven. Content is essentieel om vindbaar te worden.

Het principe is simpel: heb je geen content voor een bepaald zoekwoord op je website? Dan word je niet vindbaar.

Voorbeeld:

Pieter is hovenier. Hij verzorgt tuinonderhoud. Op zijn website staat een homepage, een over ons pagina, een algemene pagina over tuinonderhoud met een korte tekst en een contactformulier.

Hij wordt blij van gazononderhoud. “Niks mooier dan een strak gazonnetje”, aldus Pieter.

Eén probleem: als hij zoekt in Google op gazononderhoud komt z’n site niet naar voren.

Dat is logisch. Hoe moet Google weten dat Pieter gazononderhoud doet als dit niet op z’n site staat.

Dan kan niet.

Advies is: schrijf een blog over gazononderhoud.

Dit is Googlebot

Ontdek hoe Google jouw website ziet en waar je zelf invloed op hebt als het gaat om de vindbaarheid van je site

Dit is Googlebot. Lijkt best aardig toch? Toch is Googlebot meedogenloos. Deel je niet exact met ‘m wat je bedoelt op een website dan doet hij niet z’n best om je te snappen. Dat is flauw hè? Dus bied je tuinonderhoud? Dan snapt Googlebot niet automatisch dat je ook aan gazononderhoud doet. Hoe meer informatie je geeft aan Googlebot hoe beter.

Vergelijk het met dat leuke meisje waaraan je niet vertelt hoe leuk je haar vindt.

Het verhaal van Romeo en Julia had er echt anders uitgezien in deze context.

Ongeveer zo:

  • Romeo zit bij Julia in de klas en wordt verliefd.
  • Romeo vertelt dit nooit.
  • Julia merkt er niks van.
  • Na 40 jaar zegt Romeo: “Ik ben altijd verliefd op je geweest.”
  • Julia zegt: “Had dat dan gezegd! Als je ’t mij niet vertelt, hoe moet ik dat dan weten?”

Zo is ’t met Googlebot ook. Investeer in de relatie. Laat zien wie je bent. Waar je voor staat. Welke problemen je oplost.

Het principe is simpel

Ben je advocaat in arbeidsrecht en is het corrigeren van overeenkomsten je passie. Schrijf:

  • Arbeidsovereenkomst laten controleren
  • Vaststellingsovereenkomst laten controleren
  • Concurrentiebeding laten controleren

Pas wanneer je er content aan wijdt weet Google dat je dit doet.

Verkoop je dakkoffers en laat zoekwoordenonderzoek zien dat er 800 mensen per maand zoeken naar Thule dakkoffers?

Schrijf een aparte landingspagina met termen over Thule dakkoffers (zonder te spammen).

De link tussen goede vindbaarheid en veel content

Bovenstaande verklaart direct de link tussen veel content en vindbaarheid. Hoe meer content op de site, hoe meer zoekwoorden in Google. Dat is het principe.

Heb je 10 blogs, dan ben je vindbaar op pakweg 40 zoekwoorden.

Heb je 50 blogs, dan ben je vindbaar op 200 zoekwoorden.

Hoe beter en groter de site, hoe serieuzer Google je neemt.

Kortom: wil je meer bezoekers op je site? Dan is goede content fundamenteel.

In cijfers

Dit is website 1. Ongeveer 30 blogs op de website. Deze site staat met 5 zoekwoorden op pagina 1 in Google.

Dit is website 2. Ongeveer 200 blogs op de website. Deze site staat met bijna 1500 zoekwoorden op pagina 1 in Google.

Content, vindbaarheid en SEO

Welke site heeft de meeste bezoekers denk je?

Hoeveel blogs moet je schrijven?

Minimaal 50 blogs. Dan neemt Google je serieus. Het liefst zo snel mogelijk. Niet 1 per week. Liefst 1 per dag. Dan zie je vlot resultaat. Je bepaalt zelf het tempo.

Nog even op een rij: de principes

  • Hoe meer content, hoe serieuzer Google je website neemt
  • Hoe specifieker de content, hoe beter Google snapt wat jij doet
  • Het maakt voor het aantal bezoekers wat je hebt een groot verschil of je met 10 of met 300 zoekwoorden in Google staat
  • Elk blog dat je schrijft vergroot het aantal kansen om vindbaar te worden

Uitbesteden

Wil je het denkwerk, het zoekwoordenonderzoek en het schrijven, plaatsen en optimaliseren van content uitbesteden aan Geryaal? Dat kan.

Kennisbank kickstart

Het uitwerken van een kennisbank op je website draagt bij aan de vindbaarheid in Google. Je wordt vindbaar op termen die van toepassing zijn binnen jouw vakgebied en je versterkt de interne linkstructuur van je website. Het liefst zou je even gas geven, maar je hebt geen tijd. En als je wel tijd hebt kom je erachter dat je dit echt geen leuk werkt vindt.

Regio kickstart

Maak kennis met de Regio kickstart van Geryaal. Geryaal zorgt dat je vindbaar wordt in het werkgebied dat voor jou relevant is. Met de Regio kickstart zetten we in op 30 of 50 relevante contentpagina’s die ervoor zorgen dat je website beter vindbaar wordt. Binnen 2-3 maanden worden deze geschreven, geplaatst en geoptimaliseerd voor Google. De keuze voor deze korte periode is bewust.

SEO Kickstart: 50 goede blogs in 3 maanden

De kickstart is met recht een kickstart. In korte tijd krijg je 50 waardevolle en relevante artikelen aangeleverd. Normaal gesproken werk ik met een abonnement waarin je elke maand 4, 5 of 6 artikelen aangeleverd krijgt. Je gaat dus veel sneller, waardoor je sneller resultaat hebt.

Webshop kickstart

Word vlot vindbaar met je webshop in Google met de Webshop Kickstart.

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Vragen of opmerkingen

Heb je een vraag of een opmerking? Laat het mij even weten. Neem contact op door te e-mailen naar info@geryaal.nl of een reactie onder het blog achter te laten.

Over de schrijver
Hé, ik ben Gery. Inmiddels ben ik vijf jaar aan de slag als SEO specialist. Ik heb inmiddels honderden teksten geschreven over de meest uiteenlopende onderwerpen. Al mijn SEO kennis deel ik met je in mijn blogs. Mocht je vragen hebben, mail gerust even naar info@geryaal.nl
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down