Bloggen en SEO: het kiezen van een goede blogstrategie
Wil je starten met bloggen voor je business en vraag je je af of dit bijdraagt aan een betere vindbaarheid in Google? Het antwoord op deze vraag kent een aantal nuances. Ja, bloggen kan bijdragen aan een betere vindbaarheid. Maar nee, random wat raak bloggen levert geen winst op. Het vraagt van je dat je de juiste dingen doet.
Als je ondernemer bent, wil je dat je website goed gevonden wordt. Meer bezoekers betekent immers meer (potentiele) klanten en dus ook meer omzet. Dat hoef ik je vast niet te vertellen.
De definitie van een blog
Vroeger (en nu soms nog) ging bloggen over je persoonlijke verhaal vertellen. Opschrijven en delen wat je dagelijks deed. Maar het blog heeft een transformatie doorgaan. Bloggen is steeds vaker onderdeel van een strategie voor meer bezoekers en een betere vindbaarheid van de site.
Het is wel belangrijk dat je dit verschil tot je door laat dringen. Deel je in je blogs alleen maar dingen uit je dagelijks leven of dingen uit je eigen gedachtenwereld. Dan bestaat de kans dat dit je geen extra bezoekers oplevert.
Er zit een verschil tussen wat jij denkt dat belangrijk is en dat wat de bezoeker belangrijk vindt.
Letterlijke zoekwoorden gebruiken
Maar hoe zorg je ervoor dat je met bloggen meer bezoekers trekt? Optimalisatie op zoekwoorden lijkt het toverwoord, maar dat gaat niet in alle gevallen op. Je kunt optimaliseren wat je wilt, maar als je niet de goede zoektermen gebruikt, heeft dat weinig zin. Je moet wel schrijven over datgene waar je bezoeker naar zoekt. Ik gebruik het liefst zoveel mogelijk de letterlijke zoekwoorden die bezoekers ook gebruiken in de zoekbalk.
Hier zie je ook dat SEO meer is dan alleen maar wat zoekwoorden in teksten plaatsen.
Creatieve tussenkoppen (je blog juist optimaliseren)
Op veel websites zie ik hele mooie titels voorbijkomen. Laatst sprak ik nog een coach die een blog had geschreven over schuld, schaamte en loslaten. Maar in de titel van het blog had hij de term ‘Chocoprins’ verwerkt. Je weet wel, die heerlijke chocoladekoekjes.
“Super creatief bedacht,” zei ik tegen hem. ,,Maar zo word je alleen gevonden door mensen die zoeken op ‘Chocoprins’ en ik gok dat die mensen niet tot je doelgroep behoren…”
Schakel SEO nog even uit
Als je met bloggen gaat beginnen, bepaal dan eerst het onderwerp en je visie daarop. Schrijven is een creatief proces. Ik geef altijd als tip mee dat je moet schrijven zonder beperking. Schakel het stukje SEO nog even uit. Zet eerst je ideeën op papier en ga daarna schaven aan de ruwe versie.
Zoekwoordenonderzoek
Online zijn er diverse zoekwoordentools te vinden, die kun je verwerken in je tekst. Belangrijk is het gebruik van zoekwoorden in de (tussen)koppen en eerste alinea van je verhaal. Maar zoektermen zijn ook weer geen wondermiddel. Zorg er wel voor dat je verhaal lekker leesbaar blijft. Het is belangrijker hoe jij jouw visie vertaalt, want daarmee trek jij lezers (en dus mogelijke klanten) die bij jou passen. Zo doe ik het ook. Als je op mijn site komt, haak je aan op mijn visie over SEO. Dat vindt de één vreselijk en de ander hartstikke leuk. Ik wil mensen hebben die het heel leuk vinden om met mij samen te werken.
Blogs optimaliseren = net als autorijden
Als je blog klaar is, kan je optimaliseren. Je vult in het CMS de juiste metadescription en de google titel in en geeft de plaatjes de juiste benaming. Daarmee help je Google om je site beter te begrijpen. Is dat moeilijk? Nee, het is een stukje techniek waarmee ik je snel op weg kan helpen. Als je dit een paar keer gedaan hebt, is het net als met autorijden. Als je weet hoe je het gaspedaal in moet drukken, doe je dat over 60 jaar nog vanzelf.
Beter vindbaar met de juiste contentstrategie
“Ben ik dan klaar?” hoor ik je zeggen. Nee, tenminste niet als jouw site beter vindbaar moet worden én blijven. Als het gaat om bloggen is het belangrijk om een contentstrategie toe te passen. Bedenk voor jezelf waarmee je gevonden wilt worden en ga over die onderwerpen schrijven. Maak een blogserie en plan voor jezelf een dagdeel per week om aan je online marketing te werken.
Pas de juiste zoekwoorden toe, net als de interne links in je verhaal. Dit ‘doorlinken’ helpt ook om te stijgen in Google. Sluit je verhaal af met een call-to-action. Zodat mensen contact met je kunnen opnemen. Ook kan je hier een actie aan koppelen zodat mensen nog meer getriggerd worden om jou te bellen of te mailen. Zet je blog op je site en plaats een deel van je blog op social media kanalen zoals Linkedin, Facebook, Twitter en Instagram met ‘lees-verder’ linkjes. Daarmee trek je veel nieuwe bezoekers naar je site. Daarnaast is het handig om kennis van optimalisatie te hebben en inzicht in je website systeem en de snelheid daarvan. Daar kan ik je zeker bij helpen.