De juiste toon op jouw website: hoe spreek jij jouw bezoekers aan?
Je kent het wel: van die websites waar je na twee zinnen al de onstuitbare aandrang hebt om weg te klikken. En dat doe je dan ook, tenzij je bij de Belastingdienst dat ene regeltje over aftrekposten zoekt dat voor jou opgaat. Dan moet je wel. Maar anders…
Heb je je wel eens afgevraagd hoe dat komt? En nog belangrijker: of je het zelf doet op jouw website? Dat wil je natuurlijk voorkomen. Je hebt die website niet om potentiële klanten af te schrikken. In dit artikel hebben we het over het kiezen van de juiste toon voor de teksten op jouw website.
Een website is meer dan plaatjes alleen
Er bestaat een misvatting dat een website vooral mooi moet zijn. Dat is niet zo. Een website moet goed communiceren. Daarvoor heb je het. En dat doe je met alle middelen die je kunt bedenken: tekst, plaatjes, video’s, geluidsfragmenten, noem maar op. Alles op de website streeft één, gezamenlijk doel na: van een toevallige bezoeker een klant maken. Daar heb je die website toch voor?
Het is jouw website: communiceer ook zo
En hoe doe je dat dan, een klant maken van een bezoeker? Ook al willen sommigen je doen geloven dat daar een vast recept voor bestaat, is dat niet zo. Het is een proces. Als ik zeg dat het jouw website is, dan bedoel ik daar niet mee dat jij de rekening betaalt. Nee, die website moet een afspiegeling zijn van wie jij bent en hoe jij zaken doet. Jouw website moet communiceren zoals je dat zelf ook doet.
Spreek je op je website heel informeel, met hippe termen en pittige catchphrases? Als je vervolgens aan de telefoon heel formeel met u spreekt en lange, complexe zinnen gebruikt, zijn je bezoekers op zijn minst verward. Misschien vinden ze je zelfs onbetrouwbaar overkomen.
U of jij?
Bij het kiezen van je tone of voice hoort ook een belangrijke keuze: of je de bezoeker met u of je aanspreekt. Als je eenmaal die keuze maakt, blijf er dan bij. Voer dat consistent door in al je teksten: online en offline. Tip: of je tutoyeert of “u” gebruikt, hangt helemaal af van je doelgroep en wat je uit wilt stralen als bedrijf.
Ga in gesprek
Nog een andere misvatting: een website is communicatie naar heel veel mensen tegelijk. Veel mensen, ja. Maar tegelijk? Echt niet. Nou ja, in sommige gevallen komt het voor dat een groepje pubers samen naar een filmpje op één smartphone kijken, maar de meeste interactie op het web is echt één of één. Maak daar gebruik van.
Stel je voor dat je de bezoekers aan de andere kant aan de telefoon hebt. Videochat. Ze horen en zien alles maar kunnen niets terugzeggen. Wat vertel je ze en wat laat je ze zien? Dat is precies wat jouw website moet doen.
Check op leesbaarheid en “flow”
Voordat je een pagina op jouw website zet, is het verstandig om de pagina goed te controleren. Daar is een trucje voor. Neem de tekst en lees het hardop voor. Gaat het gemakkelijk en zonder haperingen? Dan zit het met de opbouw wel goed.
Heb je niemand die kan luisteren als je voorleest? Neem dan de tekst op, bijvoorbeeld met een geluidsrecorder op je smartphone. Hoe klinkt het? Lopen de zinnen lekker en klinkt het als iets wat je in het echt ook zo zou zeggen? Dan is het goed. Kan er wel iemand luisteren naar je, dan stel je die vragen aan die persoon. Wees kritisch. Doe je het goed, dan levert het je een hoop nieuwe klanten op.
Vakjargon is er om te vermijden
Van bezoekers die jouw website bezoeken krijg je — als je geluk hebt — een paar seconden de tijd om ze te overtuigen om door te lezen. Vakjargon en wollige, ambtelijke taal helpen daar niet bij. De zogenoemde ‘Jip-en-Janneketaal’ doet dat wel. Lekker leesbare, toegankelijke teksten.
Omdat jouw bezoeker dom is? Nee, gewoon omdat het lekker wegleest. Denk weer even terug naar de inleiding van dit artikel. Als je te hard moet nadenken over de inhoud van een pagina, dan is de prikkel om weg te klikken erg groot.
Doe de mama-test
De mama-test is kijken of een bezoeker jouw pagina meteen snapt. Je zorgt dat je bezoeker jouw pagina snapt door kleine stapjes, en genoeg (maar niet teveel!) uitleggen. Desnoods met een infographic erbij.
Bij de mama-test laat je zonder toelichting jouw pagina zien aan iemand die niets weet van wat jij doet. Je moeder, bijvoorbeeld. En die persoon moet dan uitleggen waar de pagina over gaat. Klopt het? Dan ben je geslaagd. De pagina kan online.
Vergeet niet te nudgen
Het is een echte online marketing term, nudgen. Komt uit het Engels en betekent dat je iemand een duwtje geeft. Letterlijk. Je wilt iets van je bezoeker. Duw ze dan ook in die richting.
Moeten ze contact opnemen met je? Vertel dat dan. Het liefst met een linkje of een knop waarmee ze dat contact gemakkelijk leggen. Dat noemen we een CTA: een Call To Action. Ook weer zo’n mooie marketingterm.
Teksten schrijven: zelf doen of laten doen?
Natuurlijk weet je zelf het allerbeste wat je doet en wat je aan een bezoeker wilt vertellen. En hoe je dat gesprek opbouwt om het maximale resultaat te behalen. Maar kun je het ook zo opschrijven dat je een bezoeker op jouw website geboeid houdt? Echt?
Alles heeft voor- en nadelen. Schrijf je zelf bijvoorbeeld de teksten voor jouw website, dan heb je de regie stevig in handen. Het gaat snel (meestal) en de woorden zijn precies goed. Denk je zelf. Tot iemand anders de tekst leest en voorzichtig meldt dat er wel heel veel vaktermen instaan. Helaas. Een tekstschrijver inhuren kost geld. Maar het geeft ook een onafhankelijke blik op wat jij doet. En hoe je dat het beste kunt omschrijven. Zorg wel voor een goede briefing. Anders begrijpt de schrijver niet waar je naartoe wilt. Garbage in = garbage out, zeggen ze wel eens.
Of liever samen doen?
Soms is het verstandig om de voor een middenweg te kiezen. Laat een deel maken, doe de rest zelf. Klinkt dat als een plan? Ik kan je er zeker bij helpen. Neem even contact met me op (nudge, nudge), dan bespreken we hoe en wat er mogelijk is.