Wat zijn transactionele zoekopdrachten?

Er zijn 3 soorten zoekopdrachten die je van elkaar kunt onderscheiden, namelijk:

  • De informationele zoekopdracht;
  • De transactionele zoekopdracht;
  • De navigationele zoekopdracht.

De informationele zoekopdracht is de meest voorkomende manier van zoeken. Daar gaat de bezoeker specifiek opzoek naar informatie. Hij of zij heeft een vraag en wil dat deze beantwoord wordt. De navigationele zoekopdrachten zijn de minst voorkomende vorm van zoeken. Daar tussenin zitten de transactionele zoekopdrachten.

Maar wat is een transactionele zoekopdracht?

Als een bezoeker transactioneel gaat zoeken dan heeft hij of zij de bedoeling om iets te kopen. Het betekent niet dat deze persoon ook daadwerkelijk iets gaat kopen, maar hij heeft wel de intentie om het te doen. Voorbeelden van transactionele zoekopdrachten zijn:

  • Fiets kopen omgeving Alkmaar;
  • Gasprijzen vergelijken;
  • Tweedehands Peugeot 208.

Wat is het verschil?

Wat hebben de andere zoekopdrachten voor definitie?

  • Zoals gezegd: bij een transactionele zoekopdracht heeft de bezoeker de intentie om iets aan te schaffen. | Goedkope bureaustoelen, SEO specialist omgeving Hoogeveen/Amersfoort”.
  • Bij een navigationele zoekopdracht navigeert de persoon via een zoekmachine naar een specifieke website | ”Facebookpagina Paul de Leeuw, YouTube kanaal Enzo Knol, Geryaal”.
  • Bij een informationele zoekopdracht heeft de persoon een vraag en wil hij of zij dat deze beantwoord wordt | Hoevaak is Feyenoord kampioen geworden?, hoeveel inwoners heeft Texel?”

Do Know Go

Deze 3 zoekopdrachten vallen onder het Do Know Go principe. De transactionele zoekopdracht is een Do. De informationele zoekopdracht is een Know. De navigationele zoekopdracht is een Go.

Vergelijkbare berichten