Wat is een USP (Unique Selling Point)?

Met jouw bedrijf lever je een bepaalde dienst of een bepaald product aan je klanten. Er zijn veel bedrijven die hetzelfde doen als jij, maar toch komen je klanten iedere keer weer terug bij jou. De reden waarom ze dit doen is jouw USP. Een USP, een acroniem van het woord Unique Selling Point, is een unieke beschrijving van een product of dienst.

Waarom een Unique Selling Point?

Het woord zegt het al, maar bij een Unique Selling Point laat je zien dat je uniek bent. Je laat een unieke eigenschap aan je potentiële klant zien. Op een creatieve manier onderscheid jij je van andere bedrijven.

Voorbeelden van USP’s zijn:

  • M&M: de chocolade smelt in je mond, niet in je hand
  • Apple: het leveren van hoogwaardige apparatuur met de allerbeste gebruikerservaring
  • Domino’s: verse hete pizza bezorgd binnen 30 minuten, anders is het gratis
  • Bol.com: de grootste mediawinkel van Nederland
  • Voor 12:00u besteld = vanavond in huis
  • Jij de productprijs, wij de verzendkosten

Benoem waar je goed in bent!

Laat jouw USP niet aan je klanten voorbij gaan! Doe je dit wel, dan loop je de kans dat klanten je niet weten te vinden. Zorg dat op je website duidelijk beschreven staat wat jouw Unique Selling Point is, ofwel wat jij verkoopt Manieren om USP’s te laten zien:

  • In één zin uitleggen wat jou onderscheidt van anderen.
  • Een klantervaring in één zin op je voorpagina plaatsen, waaruit blijkt dat jouw bedrijf uniek is.

Vergelijkbare berichten