Wat is SEO?
SEO is een acroniem van het woord ‘Search Engine Optimization’, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine-optimalisatie is het actief optimaliseren van een website door het verbeteren van interne en externe factoren zoals techniek of content (tekst). Zo kan je het bezoek naar je website of app, dat voortkomt uit relevante zoekwoorden die bezoekers in zoekmachines typen, verhogen. Dit houdt in dat je je website verbetert, zodat je beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google.
De term SEO staat voor ‘’Search Engine Optimization’’. SEO is het optimaliseren van je (mobiele) websites gericht is op de vindbaarheid van zoekmachines. Omdat mensen tegenwoordig heel veel zoeken in zoekmachines kan het superinteressant en winstgevend zijn om hier serieus op in te zetten.
Uiteindelijke doel van SEO: zo hoog mogelijk in Google te komen staan, zodat de internetgebruiker het eerst op jouw artikel drukt.
SEO is een mooi alternatief voor SEA (Search Engine Advertising), hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachine bedoeld.
Wat doet SEO?
Met SEO optimaliseer je jouw website, het zorgt voor meer bezoekers op je website. Omdat je meer bezoekers trekt wordt je bekendheid ook beter. Door SEO trek je de juiste bezoekers aan.
SEO zorgt ook voor vertrouwen. Je staat namelijk hoog in de zoekmachines, en dat zorgt voor een stukje vertrouwen bij de bezoeker.
Meer bezoekers, een hogere naamsbekendheid, de goeie doelgroep en het stukje vertrouwen naar de bezoeker kan leiden tot een winstgevend geheel.
Uiteindelijk doel van SEO
Het belangrijkste doel van SEO is het aantrekken van bezoekers op je website. Hoe meer artikelen je schrijft, hoe meer bezoekers je kan krijgen. Want hoe vaker de zoekmachine bepaalde termen van jouw site oppakt, hoe hoger je in Google zal staan.
Als voorbeeld moet je jezelf verplaatsen in de bezoeker. Als jij niet weet hoe je koffie moet zetten, ga je het opzoeken in Google. Je zoekt op in de term: ‘hoe zet ik koffie?’. Er komen velen websites voorbij die het allemaal netjes beschrijven. Vaak ga jij, als bezoeker, dan meteen af op de eerste pagina’s in de zoekmachine. Dus de pagina’s die hoog in Google staan. Als op die pagina goed is beschreven hoe je koffie moet zetten, is je vraag dus beantwoord en zit je een paar minuten later een goede bak koffie te drinken.
Mocht het eerste zoekresultaat niet opleveren wat je zocht dan zoek je verder op de eerste pagina van de zoekmachine. Maar tegenwoordig gaat een bezoeker vrijwel nooit verder dan die eerste pagina. Het is dus zaak dat je op pagina 1 in Google terecht komt.
En dat is het uiteindelijke doel van SEO. Mensen moeten naar jouw website komen. Als ze eenmaal op jouw website komen, blijven ze op je pagina. Ze bekijken je producten en/of diensten, en wie weet gaan ze er dan gebruik van maken. En dat betekent dat je iets hebt verkocht, en je er dus een omzet mee genereert.
Hoe doe je SEO?
Maar hoe doe je SEO? Je weet wat het betekent, je weet het doel. Maar hoe pas je het toe?
Er zijn basisregels. Door deze toe te passen snapt Google waar jouw site over gaat. Deze kennis moet je gewoon hebben en toepassen. Ingewikkelder dan dat is het niet!
Er zijn een aantal basisdingen die je van SEO moet weten.
- Je moet de titels (ook wel Heading Tags) in webteksten goed benutten. Titels worden in web teksten weggezet met H1, H2, of H3. H1 is de hoofdtitel van de tekst. Deze titel is de bron voor de zoekmachine. Je kunt daarom ook maar 1 hoofdtitel hebben. H2 zijn de kopjes boven de paragrafen in je tekst. En H3 zijn de subonderwerpen.
- Metadescription. De metadescription van je tekst is ook een belangrijk onderdeel. Dat is de eerste tekst die mensen op de zoekpagina te zien krijgen als ze hun zoekterm hebben ingetypt. Als dat goed is beschreven kan dat een reden zijn voor de bezoeker om op jouw pagina te drukken, in plaats van die van de concurrent.
- SEO- titel. Net als de metadescription een belangrijk onderdeel. Waarom? Omdat het eerste is wat de bezoekers zien. Belangrijk bij zowel de SEO titel als de meta description is dat je je tekst aan de aanbevolen lengte moet houden. Is de tekst te lang? Dan gaat Google je titel verkorten tot de aanbevolen lengte. Is hij te kort? Dan voegt Google er zelf nog een stuk tekst aan toe. Dat ziet er dan een beetje slordig uit.
- Plaatjes. Als jij afbeeldingen in je web tekst toevoegt, moet je je afbeeldingen ook de juiste naam geven. De naam van de afbeelding wordt namelijk ook meegepikt door de zoekmachine. Voorbeeld: heb je een artikel waarin wordt beschreven hoe je een koffieapparaat in elkaar moet zetten en voeg je daar een afbeelding aan toe? Noem je afbeelding dan: koffie-apparaat-in-elkaar-zetten.
- Interne linkstructuur. Door een spinnenweb van links te creëren binnen je website wordt je site beter leesbaar voor bezoekers en zoekmachines. Hoe meer content je krijgt hoe sterker de linkstructuur wordt.
Oh, en dan is mijn SEO in orde?
Heel kort: nee! Door de regels toe te passen heb je de technische kant van SEO in orde. Maar er is meer …
Zoekwoordenonderzoek
Zoekwoordenonderzoek is belangrijk. Weet je niet waar je bezoekers zitten dan kun je optimaliseren wat je wilt. Het levert je helaas niks op. Want stel dat je fietsen verkoopt en denkt dat jouw bezoekers zoeken op ‘pimpelpaarse fietsen met groene fietsbel’. Je optimaliseert de titels, de afbeeldingen en alle andere zaken voor deze term. De kans is groot dat je op nummer 1 in Google komt. Alleen wie zoekt er zo? Precies. Niemand! (misschien jij nu) En dus heb je er niks aan. Goed zoekwoordenonderzoek vraagt inzicht in potentiële bezoekers. En wie kent zijn potentiële bezoekers beter dan jij? Jij weet welke vragen en problemen er leven bij klanten? Deze vragen en problemen worden onderdeel van jouw contentstrategie. Dit gaat samen met zoekwoordenonderzoek door middel van tools en sites als:
- Zoekwoordentool van Yoast
- Google Adwords KeywordPlanner
- Keywordtool.io
- Google Suggest
- Semrush
In sommige tools zie je op welke termen veel gezocht wordt en wat het zoekvolume is. Aan de hand hiervan bepaal je jouw strategie. Belangrijk is dat je hierbij in acht neemt dat je vindbaar kunt worden op longtail termen en shorttail termen.
Juiste techniek
Google ziet jouw website niet zoals jij dat ziet. Google stuurt een (ro)bot langs alle websites op het internet. Dit bot ziet enkel code. Voor jou als leek totaal niet interessant. Maarrrr … wel heel cruciaal. Hoe makkelijker Google door de code van jouw site heen kan hoe beter dit is. Een goede website heeft een zoekmachinevriendelijke code. Het betekent dat de code is opgebouwd in een goede structuur en -essentieel- dat er geen overbodige code wordt gebruikt of ingeladen. Dit zijn allemaal dingen die de site trager maken namelijk.
Werk je met WordPress houd dan in de gaten dat je niet te veel plugins gebruikt. Elke plugin brengt namelijk extra overtollige code met zich mee.
Laat je de website bouwen zorg dan dat de site aan alle voorwaarden voldoet.
De juiste strategie
Uiteraard is een goede strategie belangrijk. Daar kun je urenlang over uitwijden. Maar kort samengevat komt het hier op neer: je moet gaan DOEN! Het is zaak dat je content krijgt, dat je artikelen beter zijn dan die van de concurrentie. Dat je consistent door bouwt aan je site. En dat doe je zo:
- je gaat achter je computer zitten
- je start met schrijven
- je optimaliseert
- je plaatst
- je leest het na en past waar nodig aan
Perfecte artikelen bestaan niet. Met een jaar bekijk je de content weer en dan denk je: ‘heb ik dat geschreven’ Dat is overigens geen enkel probleem: Het werkt namelijk erg goed wanneer je content herschrijft. Dit geeft een enorme boost aan je vindbaarheid.
Kan ik SEO zelf doen?
Jazeker. Heel goed! Je kunt het ook uitbesteden. Het hangt er maar net vanaf wat je wilt. Wil je dit zelf doen dan is het handig dat je:
- plezier haalt uit het delen van kennis
- je overweg kunt met het plaatsen van content
- je de basis van SEO wilt leren
- je veel vakkennis in kunt brengen
- je SEO als de basis van je marketing hanteert
Wanneer je dit herkent kun je het beter uitbesteden?
- je hebt een gruwelijke hekel aan schrijven
- je hebt een hekel aan de techniek van een website
- je bent uren bezig met het schrijven van 1 blog
- je wilt je bezig houden met je core business
Kies je voor uitbesteden verdiep je dan in een goede expert. In alle gevallen vraagt inzetten op SEO om een strategische keuze. En hoe dan ook investeer je: of in je eigen tijd of in een externe partij!
Heb je concrete voorbeelden?
Jazeker. Ik heb er een paar voor je op een rij gezet:
- Een ondernemer die elk vrij uurtje wat hij heeft gebruikt om te schrijven aan zijn site. Inmiddels heeft hij 6000 bezoekers per dag op zijn site en haalt hij schitterende aanvragen binnen. Hij heeft plezier aan het schrijven en vind het een kick om te groeien met de site.
- Een ZZP’er. Kan niet schrijven en werkt het liefst buiten. Hij heeft zijn SEO en website uitbesteed maar levert zelf alle input. Dus de rauwe tekst met allemaal vakinhoudelijke input. De SEO Specialist waarmee hij samenwerkt vertaalt dit naar een leesbaar artikel. Voordeel is dat de kennis bij de ondernemer wegkomt. Dit is goud waard. Je laat immers zien wat je waard bent. Inmiddels maanden met meer dan 100.000 bezoekers per maand en een bedrijf wat binnen 2 jaar is gegroeid van 1 naar 4 man.
- Een ondernemer met 10 man in dienst. Besteedt zijn hele site uit en houdt zich ook niet met de content bezig. De SEO Specialist doet het complete onderzoek, schrijft en plaatst de tekst. Hij controleert puur vakinhoudelijk. Voordeel is dat de SEO Specialist als buitenstaander redelijk ingewikkelde materie vertaalt naar ‘normale mensentaal’. Mooier zou zijn wanneer de ondernemer nog meer eigen kennis in zou brengen.
Zoals je ziet zijn er diverse gradaties. Wat past het meest bij jou? Wat spreekt jou aan? Er valt voor alles wat te zeggen!