Wat zijn longtail zoekwoorden?

Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit 3 of meer woorden. Het zijn de zoekwoorden die worden ingevoerd in Google of in een andere zoekmachine. Het tegenovergestelde van longtail zoekwoorden zijn de shorttail zoekwoorden. Deze zoekwoorden hebben minder dan 3 woorden.

Longtail zoekwoorden

Bij longtail zoekwoorden is de zoekopdracht veel specifieker dan bij shorttail zoekwoorden. Hoe meer woorden, hoe specifieker de zoekopdracht is. En hoe specifieker de zoekopdrachten, hoe lager de concurrentie.

Voorbeeld

Als jij met je bedrijf fietsen verkoopt dan wil je dat jouw fietsen boven in Google komen te staan. Het nadeel is echter dat jij niet de eerste bent met een fietsenwinkel op deze wereld (en al zeker niet in Nederland). Er zijn namelijk ontelbaar veel winkels die fietsen verkopen/repareren. Op het woord fietsenwinkel bovenaan in Google komen is daarom lastig. De concurrentie is moordend als je optimaliseert op ‘fietsenwinkel’. Als jouw potentiële bezoeker deze zoektermen in Google typt, dan is de kans miniem dat je op plek 1 terecht komt. Onderaan de streep is het principe namelijk behoorlijk simpel. Er kan er maar 1 bovenaan staan in Google.

Wees specifieker

Het is daarom zaak content te schrijven die gericht is op longtail zoekwoorden. In het geval van de fietswinkel kun je hierbij denken aan zoekwoorden als:

  • Damesfiets kopen Gazelle
  • Witte opoefiets kopen
  • Kinderfiets met zijwieltjes kopen

Wat je ziet is dat een bezoeker een hele specifieke wens heeft wanneer hij een longtail zoekterm intikt. Iemand die een damesfiets zoekt, wil immers geen herenfiets. Iemand die een witte opoefiets zoekt, wil geen zwarte opoefiets. Dus wanneer je vindbaar wordt op dit soort zoektermen dan heb je te maken met warme bezoekers.

Maak een verschil met je concurrentie

De meeste bedrijven starten met SEO en willen vindbaar worden op shorttail zoektermen. Denk hierbij aan termen als spouwmuurisolatie, keuken kopen, hovenier, tuinman, schilder, advocaat en zo nog meer. Zoals genoemd zit op dit soort termen veel zoekvolume. Hoe meer zoekvolume, hoe meer er gezocht wordt op een bepaalde term. Je ziet hier een voorbeeld van het shorttail zoekwoord advocaat. Hier zie je een zoekvolume van 18.100. Dit is heel veel. 

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Hoe goed weet de bezoeker wat hij zoekt?

Je moet je echter realiseren dat dit soort termen enorm breed zijn daar waar het gaat om de interpretatie. Gebruikt een bezoeker de zoekterm advocaat dan is de vraag wat hij precies zoekt? Een advocaat overheidsrecht? Een letselschade advocaat? Of nog anders? Zou iemand specifieker worden, dan wordt het in principe interessanter. Denk maar eens aan termen als advocaat inschakelen dwangsom, letselschade advocaat na bedrijfsongeval. Zie je wat het verschil is?

Hoe vind je longtail zoektermen?

Het grote verschil tussen longtail en shorttail zoektermen is dat longtail zoektermen lang niet altijd terug te vinden zijn in zoekwoordentools. Dit heeft alles te maken met het feit dat Google (en andere tools) deze informatie niet kunnen verwerken. Houd in je achterhoofd dat er elke dag 20% aan nieuwe zoekopdrachten bijkomen in Google, die nog nooit eerder zijn gebruikt. Dan kun je je ook een voorstelling maken van de enorme hoeveelheid data die dit oplevert.

Zo vind je inspiratie voor longtail zoektermen

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om inspiratie op te doen voor longtail zoektermen:

Noteer letterlijke vragen

Noteer de letterlijke vragen van je klanten of potentiële klanten. Dat wil zeggen pak je contactformulieren, offerte aanvragen en email erbij en schrijf artikelen over vragen die klanten bezig houden. In de praktijk blijkt namelijk dat klanten vaak hele vragen intikken in Google. Hier een aantal voorbeelden: 

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Beschrijf problemen

Beschrijf letterlijk de problemen waar je klanten tegen aan lopen. Hier zit SEO goud. In de praktijk komen we voorbeelden tegen van zoektermen waar op voorhand geen winst blijkt te zitten. In de praktijk is dit echter net even anders. Punt is dat tools niet leading zouden moeten zijn. Je bezoeker is leidend voor je zoekwoordenonderzoek.

– Inzicht Zoekwoordenonderzoek –

Uit mijn praktijk: ik ben op zoek naar een hoekbank met een hogere rugleuning omdat ik dit simpelweg fijner vind zitten. Tot mijn verbazing is er niet 1 (!) bedrijf/webshop wat hier een serieus artikel over geschreven heeft op de website. Het is bijna niet voor te stellen dat deze vraag nooit gesteld wordt in showroom.

Vergis je niet: juist voor de hand liggende vragen zijn goud waard qua vindbaarheid en SEO. Hier liggen kansen. Dit zijn zoektermen die niet naar voren komen in de zoekwoordentools. Het zijn zoektermen die letterlijk gaan over de belevingswereld van je bezoeker. Zorg dat je die belevingswereld kent. Dan zijn de tools er enkel ter ondersteuning. Leer de stappen kennen die de bezoeker in zijn hoofd zet. Dit begint met de zoekterm hoekbank (hier is moordend veel concurrentie). De volgende stap kan zijn: hoekbank met een hoge rugleuning, hoekbank hoge zit, hoekbank grijs. Wat het ook is, je bezoeker wordt specifieker. Zorg dat je in al die stappen naar voren komt met je website. Het geeft vertrouwen en autoriteit.

Gebruik Google Suggest

Google heeft een handige hulpmiddel waarmee je longtail zoektermen kan vinden. Dit hulpmiddel heet Google Suggest. Als je in de zoekbalk een zoekterm invoert dan verschijnen er automatisch een aantal suggesties die Google aanvult. Dat is de Google Suggest. Daaruit kun je verschillende longtail zoektermen vinden waarop bezoekers zoeken.

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Longtail zoektermen en zoekvolume

Op voorhand lijkt op longtail zoektermen minder zoekvolume te zitten. In de praktijk leveren de zoektermen meer op. Bedenk dat 5 zoekwoorden met een zoekvolume van 200 per stuk ook samen zorgen voor 1000 bezoekers per maand (bij wijze van spreken). In feite levert dit een aantal voordelen op:

  • Je website wordt sterker naarmate je meer content toevoegt dan de standaard content die doorgaans geschreven wordt voor de shorttail zoektermen.
  • Door in te zetten op longtail zoektermen verschijn je vlotter bovenin Google waardoor bezoekersaantallen sneller stijgen en Google je serieuzer neemt.
  • De bezoekers die je binnenhaalt zijn warm. Je speelt in op een specifieke zoekbehoefte.

Vergelijkbare berichten