Wat zijn broken links of dode links?

Broken links zijn links die niet werken. Wanneer je op een zogenoemde broken link klikt, wordt je verwezen naar een pagina die niet werkt, niet bestaat of is verhuisd.  Als bezoeker is het erg onhandig om op een broken link pagina terecht te komen en dit zal zeer waarschijnlijk resulteren in het afhaken van je websitebezoeker. Deze broken links, of dead links, geven een foutmelding in de vorm van error 404. Het kan hierbij om interne links gaan, maar ook om externe links.

Hoe ontstaat zo’n dode link

Een dode link ontstaat doordat je een pagina verwijdert zonder dat je deze uit Google verwijdert. De URL blijft wel in Google staan maar de URL bestaat op jouw site niet meer. Zoekt iemand in Google en klikt hij vervolgens op het resultaat wat verwijst naar deze URL dan zit hij op een dode link. ~ note ~ om bovenstaande reden is het heel onverstandig om pagina’s zomaar te verwijderen.

Zorg dat je dit ook goed doet voor Google om te voorkomen dat er problemen ontstaan. Dit geldt zeker wanneer je een goedlopende website besluit over te zetten (naar een andere domeinnaam bijvoorbeeld). 

Zorg dat de bezoeker op je website blijft

Ook kan je op deze pagina duidelijk maken waar de bezoeker wél heen moet gaan of je kan een automatische doorschakeling naar een andere pagina instellen. Zo kan je ervoor zorgen dat de bezoeker op jouw website blijft surfen.

Invloed op Google

Wanneer je veel broken links op je website hebt dan kan dit invloed hebben op je positie in Google. Google wil namelijk altijd het best mogelijke resultaat laten zien aan bezoekers. Wanneer bezoekers via een dode link op een 404 pagina belanden dan is dat het best mogelijke resultaat. 

Wat zijn broken links of dode links?

Vervelend voor bezoekers

Daar komt bij dat het voor je bezoekers ook gewoon irritant is. Stel je voor dat je een restaurant in een bepaalde plaats zoekt en dat je bij de eerste 2 op een dode link belandt. Dat bevordert niet het vertrouwen (en ook niet je motivatie om verder te zoeken).

Verwijzende pagina’s of sites 

Ook kunnen er websites zijn of verwijzende pagina’s die een link hebben opgenomen naar het artikel op jouw website. Wanneer een bezoeker via deze site op de link klikt naar jouw website en jij hebt deze verhuist of verwijderd dan belanden ze op een dode link. 

Uitingen via social media

Hetzelfde geldt voor uitingen via social media. Wanneer je tijdlijn vol staat met verwijzingen naar artikelen op de site en je verwijdert of verhuist deze pagina’s dan zullen FB bezoekers die op de social media berichten klikken ook op dode links terecht komen. De vraag is welke stappen je moet zetten om broken links buiten de deur te houden.

Broken links opsporen

Allereerst is het van belang dat je broken links opspoort. Dit kan via broken link checkers die je vindt via het internet. Voorbeeldje is deze:

Crawlfouten Webmastertools

Ook via de Google Webmastertools kun je eenvoudig gebroken links achterhalen. Je vindt in het menu van de Webmastertools een kopje met crawlfouten. Hier vind je een overzicht met alle foute links die het Google Bot tegenkomt tijdens het indexeren van de site.

Dode links oplossen

Nu je weet welke links niet meer bereikbaar zijn kun je dit oplossen op twee manieren:

  • je verwijdert de URL uit Google
  • je zorgt dat de dode URL verwijst naar een bestaande URL middels een 301 omleiding

Hoe vaak controleer je dit?

Ik raad je aan de dode links periodiek te checken (1x per 2 weken of 1x per maand). Zo voorkom je dat je veel dode links in de site krijgt.

Vergelijkbare berichten