Competenties van een SEO-tekstschrijver: waar moet je op letten?

Competenties van een SEO-tekstschrijver: waar moet je op letten?

De competenties van een SEO-tekstschrijver: wat zijn de criteria? Waar moet je op letten wanneer je met een SEO-specialist in zee gaat? Duizenden bieden zich aan en de ene tekstschrijver is niet beter dan de andere. Ze pretenderen jouw site gegarandeerd naar plek 1 op Google te schrijven.

Criteria voor de SEO-expert

Een aantal belangrijke criteria voor de SEO-tekstschrijver waar je op dient te letten:

  • Een SEO-tekstschrijver moet allereerst goed kunnen luisteren! Hij moet luisteren naar de onderwerpen, vraagstellingen, probleemstellingen en behoeften binnen jouw onderneming en klantenkring.
  • Als tweede moet een SEO-expert goed kunnen schrijven via het SMART model:
    • Stimulerend: teksten moeten stimuleren
    • Motiverend: teksten moeten de lezer motiveren om door te klikken
    • Aansprekend: teksten moeten aansprekend zijn
    • Realistisch: natuurlijk ook realistisch
    • Trots: de SEO-tekstschrijver moet jouw onderneming vol trots neerzetten
  • De teksten moeten kloppen in meerdere opzichten:
    • het hart van jouw onderneming moet kloppen in de teksten
    • taalkundig: ook daar let Google op! Maar niet alleen Google: ook jouw bezoekers.
  • vraag jouw potentiële SEO-tekstschrijver eens of hij/zij eerdere resultaten heeft behaald met het optimaliseren van webteksten
  • niet alleen de teksten moeten SMART en kloppend zijn: ook de structuur, de navigatie, de leesbaarheid en indeling van de website.

Competenties voor de SEO-tekstschrijver

Vooropgesteld: een goede tekstschrijver is niet per definitie een SEO-expert. Er zijn professionele tekstschrijvers, journalisten, schrijvers van reclamefolders, brochures, testimonials die niet in staat zijn om een website omhoog te schrijven in Google. Anders gezegd: ze kunnen wel leuke teksten schrijven voor de website, maar of deze ook gevonden gaan worden is zeer de vraag. Wat zijn de competenties voor de SEO-expert?

  • een SEO-tekstschrijver moet goed kunnen luisteren en moet het hart van jouw onderneming kunnen weergeven in teksten
  • een SEO-tekstschrijver moet jouw aanbod kunnen vertalen naar de vraag van de klant (dus een beeld hebben waar klanten naar zoeken)
  • uiteraard moet een SEO-tekstschrijver kunnen schrijven
  • een SEO-expert heeft kennis van de richtlijnen op Google
  • een SEO-expert kan analyseren en ziet verbanden op jouw website tussen teksten, navigatiestructuur, zoekwoorden etc. (daar ontbreekt het vaak aan)
  • een SEO-expert moet resultaat bieden: zeker in de aantallen bezoekers.

Voorwaarden voor een goede samenwerking

  • je bent als ondernemer de wandelende bibliotheek voor de SEO-tekstschrijver. Jij kent de klanten, de materie en de vraagstukken als geen ander. Toch?! Jij bent de ‘Wikipedia’ voor de SEO-expert. Niet andersom!  Er moet dus wel een klik zijn tussen jou en de tekstschrijver.
  • je kunt enorm bijdragen aan het succes van jouw website: door inhoud aan te dragen, mee te denken, richting aan te geven.

Kun je plaats één in Google garanderen?

Er zijn SEO-tekstschrijvers die pretenderen dat zij jouw website gegarandeerd naar een eerste plek in de ranking kunnen schrijven. Let op: er is niemand die kan garanderen dat een pagina op de eerste plek in Google terechtkomt.

  • Google waarschuwt in de richtlijnenGoogle stelt in haar richtlijnen dat het oppassen geblazen is met SEO-tekstschrijvers die stellen dat ze een speciale relatie met Google onderhouden. Dit is namelijk niet mogelijk en dus klinkklare onzin.
  • De concurrent is ook aan het werkHoeveel organisaties zijn dagelijks aan het werk met hun website? Ook jouw concurrent zit niet stil. Misschien heeft deze concurrent wel dezelfde SEO-tekstschrijver als jij? Dagelijks worden duizenden pagina’s aangemeld bij Google. De Google robot zit geen moment stil om al deze informatie te verwerken. Het ontwikkelen van je site is dan ook een continu proces.
  • Welke invloed heb ik wél op Google?Je kunt heel veel invloed uitoefenen op Google. Bijvoorbeeld door op jouw website te laten zien wat jouw onderneming typeert en welke diensten onderscheidend zijn. Een passende website die technisch klopt is belangrijk. Wanneer jouw vakmanschap naar voren komt zal geen concurrent hier tegen op kunnen

Wat wij van jouw website vinden doet niet terzake

Wat wij van jouw website vinden doet niet terzake. Wat er wel toe doet is:

  • wordt jouw website ook gevonden?
  • hoe lang blijven de bezoekers op jouw website?
  • hoe vaak komen jouw bezoekers terug?
  • haal je ook orders en omzet uit jouw website?

Kortom: wat Google en jouw bezoekers vinden doet er toe!

Vergelijkbare berichten