Ik heb wel bezoekers, maar geen conversie

Ik heb wel bezoekers, maar geen conversie

Wanneer jouw website wel bezoekers trekt maar je nooit een informatieaanvraag via de telefoon of het contactformulier krijg, dan is er iets mis. Want waarschijnlijk wil je net als iedereen conversie, orders en omzet uit jouw website halen.

Hoeveel bezoekers trekt jouw website?

Toch goed om vooraf even te kijken hoeveel bezoekers jouw website trekt. Zijn er dat vijf per dag of vijfhonderd? Een groot verschil. Er zijn tal van tools op de markt (gratis en betaald) om te achterhalen hoe populair jouw website is.

Je krijgt geen aanvragen

Wanneer je wel de juiste aantallen bezoekers hebt en je toch geen offerteaanvragen of informatieaanvragen krijgt is er wat anders aan de hand. Een aantal mogelijk oorzaken zijn:

  • jouw site wordt wel gevonden, maar bezoekers haken snel af omdat ze niet vinden wat ze verwacht hadden
  • jouw site wekt bepaalde verwachtingen, maar wanneer bezoekers op jouw website terechtkomen voldoet het aanbod niet aan de vraag
  • de bezoekers raken de weg kwijt op jouw site omdat de structuur niet helder en duidelijk is
  • jouw dienstenaanbod of productaanbod sluit niet aan bij de vraagstelling die de bezoekers hebben
  • jouw aanbod is verouderd, te duur of sluit op een andere manier niet aan
  • de site die je hebt is incongruent en de identiteit van de website komt niet overeen met hetgeen je te bieden hebt
  • je hebt de diensten of producten niet helder beschreven

Analyse website is noodzakelijk

Wil je achterhalen wat de oorzaak precies is, dan is een analyse van de website noodzakelijk. De vraag is namelijk:

  • wat voor bezoekers heb je?
  • hoe lang blijven ze op jouw website?
  • waar komen de bezoekers vandaan?
  • waar haken ze af?

Zonder een goede analyse is een oplossing ondenkbaar. Is de diagnose juist gesteld dan kun je aan de slag met een websiterenovatie.

Ik heb wel bezoekers, maar geen conversie

Call-to-action knop is de deurbel van jouw organisatie

Er is naar mijn mening teveel drukte wanneer het gaat om call-to-action knoppen op de website. Onderzoeken worden gedaan wanneer de bezoeker tot actie overgaat.  De kleur van de call-to-action knop schijnt belangrijk te zijn net als de plaats waar de call-to-action knop wordt geplaatst.  Toch wordt naar mijn mening vergeten waarom we een deurbel hebben: of ‘ie nu rood, groen of paars is.

Basisprincipe: de prospect moet de deurbel kunnen vinden

Het basisprincipe is dat jouw prospect moet weten waar hij/zij moet aanbellen wanneer de behoefte ontstaat om contact te leggen met jouw organisatie.  Als daar uitgebreid naar gezocht moet worden, dan zal de prospect snel afhaken.

De kleur van de call-to-action knop verleidt de klant niet

Het is niet de kleur en plaats van de call-to-action knop die de klant verleidt om jou te bellen. Het is de inhoud en mogelijke oplossing die je aanbiedt om de latente of manifeste behoefte van de klant te vervullen. Je belt toch niet aan bij een huisarts omdat de kleur van de deurbel zo mooi is? Of je neemt toch geen contact op met een advocaat omdat je vindt dat de deurbel op de juiste plek is geplaatst?

Nee: je gaat een huisarts of advocaat bellen omdat je weet of gehoord hebt dat hij/zij deskundig is en je kan helpen. Uiteraard doet het er uiteindelijk wel toe waar je de call-to-action knop plaatst.

Vergelijkbare berichten