Conversie uit de website halen
Er wordt tegenwoordig veel gesproken over conversie. Hoeveel conversie haal je uit de website? Wat is conversie? En hoe haal je conversie uit je website?
Wat is conversie?
Conversie heeft meerdere betekenissen:
- een inschrijving voor jouw nieuwsbrief
- een ingevuld contactformulier
- een offerte die via de website wordt aangevraagd
- een bestelling die wordt geplaatst
- een order die je via de website binnenkrijgt
- een boeking of inschrijving voor een beurs, seminar, workshop
- enzovoort
Orders en omzet genereren via de website
Onder conversie verstaan we het aantal aanvragen en de omzet die je via de website binnenhaalt. Daarbij kun je naar het volgende kijken:
- Hoeveel orders worden er via de website binnengehaald?
- Hoeveel aanvragen (informatieaanvragen of offertes) krijg je via de website?
- Wat voor omzet (in euro’s) haal je binnen via de website?
Interessant is ook om te bekijken hoeveel van de informatieaanvragen / offertes er daadwerkelijk een order worden.
Hoe kun je de conversie verhogen?
Waarom komt een bezoeker op jouw website? Begrijp je je bezoeker? De bezoeker komt namelijk niet op jouw website om het prachtige design te aanschouwen. Ze hebben een vraag die beantwoord moet worden. De vraag hoe je de conversie kunt verhogen, is dus voor ons: hoe kun je de omzet en de orders verhogen via je eigen website? Is er wat aan te doen? Een aantal tips:
- Wat zoekt men op jouw website?
- Wat voor vraagstukken hebben de bezoekers?
- Bied je ook een oplossing die aansluit?
Kortom: bij de vulling van inhoudelijke content is het van belang om precies de vragen van je klant te verwoorden en een dienst of product aan te bieden die hierop inspeelt.
Verhoog het aantal bezoekers
Wanneer je meer bezoekers krijgt op de website verhoog je de kans op meer conversie.
Probeer het bouncepercentage (weigeringspercentage) te verlagen
Een hoog bouncepercentage is niet de bedoeling. Bij een hoog bouncepercentage vindt de bezoeker blijkbaar niet wat hij/zij zocht en haakt na het bezoeken van slechts één pagina al af. Een doelstelling kan dus zijn om jouw bouncepercentage omlaag te brengen.
Heldere structuren en navigatie
Heldere structuren en navigatie zijn van groot belang voor bezoekers om de weg op jouw website te vinden.
Offerteaanvraag of informatieaanvraag
Gefeliciteerd! Het is zover. Een bezoeker van jouw website belt en wil meer informatie. Essentieel is nu hoe dit contact er verder uitziet. Is het telefoongesprek dat je voert conform het gevoel dat jouw website oproept? Klopt de identiteit van jouw website met de wijze waarop het telefoongesprek plaatsvindt? Hoe verloopt de follow-up? Krijgt jouw bezoeker snel reactie? Of moet hij/zij 14 dagen wachten tot je contact opneemt of de beoogde offerte aanlevert?
Kortom: daadwerkelijk orders scoren uit de website hangt ook af van de wijze waarop je er opvolging aan geeft.