Te hoog bouncepercentage? Bouncepercentage verlagen

Te hoog bouncepercentage? Bouncepercentage verlagen

Heeft jouw website een hoog bouncepercentage? Wil je het bouncepercentage verlagen, zodat je meer bezoekers langer kunt vasthouden op jouw website? Zorg dan voor interessante content.

Bouncepercentage: wat is dat?

Google meet middels een bouncepercentage het aantal bezoekers dat slechts één pagina van jouw site bezoekt voordat ze je site verlaten. Hoe lager jouw bouncepercentage is, hoe meer bezoekers dus voor een langere tijd op je website rondkijken en hoe meer pagina’s ze bezoeken. Wanneer je tien bezoekers op je site hebt en het bouncepercentage is 70% dan betekent dit dat drie bezoekers meer dan één pagina bekeken hebben.

Wat is bouncepercentage?

Oorzaken voor een te hoog bouncepercentage

Oorzaken voor een te hoog bouncepercentage kunnen zijn:

  • de site is technisch niet correct en de implementatie deugt niet
  • je hebt te weinig pagina’s met inhoud op je site
  • de zoekwoorden of inhoud van jouw webpagina’s sluiten onvoldoende op elkaar aan
  • je teksten zijn niet correct geschreven
  • de samenhang tussen de teksten is onvoldoende
  • de inhoud van de teksten die je aanbiedt sluiten niet aan bij de bezoekers
Wat is bouncepercentage?

Wat is er aan te doen?

Zonder vooraf vast te stellen wat de oorzaak is voor een te hoog bouncepercentage kun je niets doen. Analyseer dus eerst: wat is de oorzaak? Daarna kun je stap voor stap aan het werk om het bouncepercentage te verlagen.

Zo kun je bijvoorbeeld ook het bouncepercentage voor aparte pagina’s, de homepage, organisch verkeer en verkeer via social media achterhalen. Aan de hand van deze gegevens kun je interessante conclusies trekken.

Manieren om je bouncepercentage te verlagen

Er zijn verschillende manieren om het bouncepercentage van je website te verlagen. Ik heb er een aantal voor je op een rij gezet:

1. Pak je bezoekers bij de hand

Pak je bezoekers bij de hand en leidt ze naar de plek waar je ze wilt hebben. Dit kan door duidelijke buttons of call to actions toe te voegen in je website naar pagina’s waar je bezoekers wilt hebben.

2. Controleer de laadtijd van je website

Wanneer je website traag laadt, is het heel verstandig om de laadtijd te verminderen. Grote kans dat je bezoekers nu wel blijven hangen. De snelheid van je website kun je eenvoudig meten met de Pingdom Website Speed Test

Door interne links te gebruiken zorg je dat bezoekers doorklikken in je website. Hiermee creëer je namelijk een ‘spinnenweb’ binnen de website.

Zeer belangrijk

Ook al scoort jouw site goed qua bezoekers en ook al heb je een manier gevonden om de bezoekersaantallen te verhogen: als het bouncepercentage te hoog is, scoort de site in feite nog onvoldoende.

Ontdek welke kansen jij laat liggen om bezoekers via Google op je website te krijgen.

Als jij je afvraagt hoe je klanten binnenhaalt via je website dan is deze gratis gids voor jou.

Ebook Google

Meer dan 2500 mensen gingen je voor.

Vergelijkbare berichten