Wat is een URL?
Als jij navigeert naar een eindbestemming, dan moet jij jouw navigatiesysteem instellen op het adres van de bestemming. Als jij geen adres invoert dan weet het navigatiesysteem niet waar jij naar toe wilt. Dit geldt ook voor de URL op het internet.
Elke pagina op een website heeft een adres. Bij het intypen of het klikken van een adres wordt je naar de eindbestemming gebracht (de website). Een URL, een acroniem van het woord Uniform Resource Locator, is dus een adres op het internet naar een bestand. Het bestand kan bijvoorbeeld een bestand of een webpagina zijn.
Hoe ziet een goede URL eruit?
Er zijn een aantal factoren die meespelen voor een goede Uniform Resource Locator:
- Je gebruikt kleine letters
- Het belangrijkste zoekwoord wordt erin verwerkt
- Bij meerdere woorden plaats je tussen elk woord een streepje (-). Zorg ervoor dat het belangrijkste woord zo ver mogelijk naar voren staat.
- Zorg ervoor dat ze leesbaar zijn. Een URL met de benaming 2324-dsd heeft totaal geen betekenis als het linkt naar een artikel over drainage in de tuin. Een goede URL voor deze pagina kan zijn drainage-tuin.
Waarom is een goede URL belangrijk?
Een goede URL is belangrijk voor de optimalisatie van jouw website. Je vertelt zoekmachines waar jouw pagina’s op de website over gaan. Daarmee verhoog je de waarde waardoor je beter scoort in de zoekmachine. In feite begint een URL met een waarde van nul. Wanneer jij vandaag een nieuw blog of artikel online zet dan moet je de waarde nog bewijzen aan Google. Heeft Google de pagina na een tijdje geïndexeerd dan krijgt de pagina een startwaarde. Deze startwaarde hangt af van:
- de kwaliteit van je content
- de wijze waarop je alles geoptimaliseerd hebt voor vindbaarheid
- de betrouwbaarheid van je website
- de grootte van je website
- de snelheid van je site
Elke URL is uniek. Er bestaan geen 2 exacte dezelfde Uniform Resource Locators naar 2 verschillende webpagina’s.
Hier heb je invloed op..
Op een aantal dingen heb je direct invloed namelijk:
- De kwaliteit van het artikel
- De manier waarop je het artikel optimaliseert (dus hebben alle afbeeldingen een naam, staat je H1 goed, gebruik je interne links etc. etc.)
Je zorgt dus dat dit altijd goed staat. Dan krijg je hier een maximale waarde.
Niet direct zichtbaar, wel beïnvloedbaar
Daarnaast zijn er factoren die niet direct zichtbaar zijn maar waar je wel invloed op hebt zoals:
- De grootte van je website (de hoeveelheid content)
- De betrouwbaarheid van je website
Hoe groter de site wordt (ofwel hoe meer goede content je schrijft), hoe meer waarde Google aan de URL’s (websitepagina’s) gaat geven. De hele site lift qua reputatie dus mee op nieuwe content.
- Dus artikel A staat al vier weken online.
- Deze week plaats je artikel B en C.
- Artikel A stijgt in Google doordat je B en C plaatst.
Hoe groter de site wordt en hoe waardevoller de content is des te beter zijn de posities die je in Google krijgt
Wijzig nooit zomaar een URL
Heel belangrijk: om deze reden is het belangrijk dat je nooit zomaar een URL verandert of een webpagina weggooit van je website. Als je jouw URL toch wilt veranderen moet je een redirect aanmaken. Het woord redirect zegt het al. Je verwijst iets door. In dit geval verwijs je bezoekers die op URL 1 klikken naar URL 2. Klikt iemand op de oude URL, dan gaat deze automatisch naar de nieuwe URL.