Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is de pagina waarop jouw bezoeker binnenkomt op de website. Het is de pagina waar de bezoeker veelal binnenkomt via social media, advertenties, links in e-mails, Google AdWords of AdSense, via de radio, de televisie of simpelweg via de resultatenpagina van een zoekmachine. Feitelijk maak je op één van deze kanalen een advertentie. Door op de advertentie te klikken of ernaar te zoeken komen ze op jouw pagina terecht, de landingspagina. Het doel van een landingspagina is om jouw potentiële klant een handeling uit te laten voeren. Dat kan een formulier zijn die de bezoeker moet invullen, maar het kan ook een aanleiding zijn voor de bezoeker om een product of dienst aan te schaffen. Een goede landingspagina is van belang als je er conversie uit wilt halen.
Is elke pagina een landingspagina?
Ik kan mij voorstellen dat je denkt dat elke pagina op een website een landingspagina is. Feitelijk gezien klopt dat. Toch verschilt een landingspagina met de overige pagina’s. Een landingspagina heeft namelijk het specifieke doel dat de bezoeker een handeling uitvoert. Een geschreven artikel is daarmee dus geen landingspagina, omdat veel advertenties slechts informatief zijn.
Voorbeeld landingspagina
Er zijn tal van landingspagina’s die als voorbeeld genoemd kunnen worden. Eén van de voorbeelden is een pagina over Curaçao van TUI. Het is waarschijnlijk dat je op deze pagina terecht komt via resultaten uit een zoekmachine of via een advertentie. Je komt op deze pagina met een specifiek doel: je bent geïnteresseerd in een vakantie naar de Caraïben.
TUI maakt gebruik van jouw interesse. Ze schrijven op de pagina een goede tekst over het eiland, zodat de verleidingen steeds hoger worden om een vakantie te boeken. Naast de informatie over het eiland zie je overal prijzen van de goedkoopste vakantie. En dat allemaal met 1 doel: conversie halen. Ze willen dat je die vakantie gaat boeken.
Wat is een goede landingspagina?
Waar voldoet een goede landingspagina aan? Onderstaand heb ik een aantal tips.
- Maak de pagina overzichtelijk en vermijd alle vormen die voor afleiding zorgen.
- Geef vooral duidelijk aan wat de voordelen zijn van het product of de dienst.
- Zorg voor een goede call-t0-action (CTA). Gebruik er niet teveel, markeer hem met een afwijkende kleur en maak hem duidelijk.
- Maak de pagina persoonlijk.
- Zorg dat de bezoeker je kan vertrouwen. Dit kun je doen door reviews of testimonials op de pagina toe te voegen of door logo’s van (bekende) bedrijven in de pagina te zetten waar je voor gewerkt hebt.