Wat is linkspam?

Een linkspam is een link naar ongewenste of schadelijke websites. Bij spam zul je vooral denken aan mailtjes die in de ongewenste mailbox binnen komen. Toch heeft spam een veel bredere definitie. Het woord link, wat in linkspam staat, geeft al een aanwijzing. Op je website zou je links kunnen plaatsen naar relevante externe pagina’s.

Zo is het voor een campinghouder logisch om op zijn website de bezoeker door te verwijzen naar het weerbericht. Dat is relevant aan zijn branche en voor zijn bezoekers.  Het is echter niet relevant als de campinghouder linkt naar een meubel outlet. Eigenlijk is daarmee het begrip op zijn best gedefinieerd. Check daarbij regelmatig jouw links op de websites. Stel jezelf vooral de vragen of de link nog relevant is en of de link nog werkt.

Waarom zijn relevante links belangrijk?

Veel internetverkeer naar jouw webpagina’s leiden tot een hogere ranking in de zoekresultaten. Met behulp van andere websites, die naar jouw website verwijzen, komen er meer bezoekers.

Het vermijden van linkspam

Is je tekst voornamelijk opgebouwd uit links? Dan zullen zoekmachines jouw pagina laag waarderen. Je ontvangt dan een penalty. Dat is dan jammer van alle relevante links, maar het zijn er simpelweg gewoon teveel. Er zijn nog veel meer aspecten die zoekmachines afkeuren en wat tot de groep linkspam hoort. Hieronder zijn ze in het kort beschreven.

Verwijzen naar een doorverwijzing

Als jij jouw pagina hebt verhuist hoort er slechts een tijdelijke doorverwijzing te zijn. Je wilt mensen bij de officiële ingang ontvangen. Als je een domein gekocht hebt, dan zul je in het begin profiteren van het eerder behaalde succes. Vervolgens is het raadzaam dit domein gewoon te beheren en waardevolle content te plaatsen. Je bezoekers waarderen dat.

WordPress

Je moet goed opletten bij WordPress en andere gratis aan te maken pagina’s. Ze bevatten vaak veel verwijzingen in de footer die in feite reclame zijn voor deze bedrijven. Ook al heb je daar geen invloed op, deze vermeldingen worden wel herkend als spam.

Persberichten

Persberichten die geen persberichten zijn. De titel persbericht suggereert dat er een belangrijk nieuwtje is, maar de daadwerkelijke waarde wordt ook door zoekmachines snel opgepakt. Advertorials daarentegen hebben wel echte content, maar worden niet zo hoog gewaardeerd in de zoekresultaten.

Adresboeken en andere lijsten

Deze leiden niet tot een hogere ranking, terwijl je er wel geld aan kwijt bent. Over bookmarking sites is hetzelfde te vertellen. Ga er niet vanuit dat deze verwijzingen veel waarde hebben. Voorkom een link carrousel, ofwel linkwheel. Een veel te mooi aanbod van betaalde link-sites leidt tot een vaag netwerk. Voor je het weet zit jouw pagina als een link ingebed tussen allerlei dubieuze doorschakelingen.

Blognetwerken, gast-bloggers of eenmalige blogs

Een blog die nooit een vervolg krijgt, dat is een gemiste kans. En wat gebeurt er op de talloze fora? Je treft er ontzettend veel spam aan! Het is verleidelijk de reacties op je artikelen flink aan te dikken. Maar de kwaliteit hoort in de blog te zitten en niet in de indrukwekkende (of gemanipuleerde) aantallen reacties.

Vergelijkbare berichten