Page content

Wat is een testimonial?

Wat is een testimonial?

Wat voor ondernemer je ook bent, je streeft altijd naar klanttevredenheid. Klanttevredenheid houdt je op de been en geeft een goed imago voor andere potentiële klanten.

  • Als horecaondernemer wil je dat je klant (in dit geval gast) een unieke ervaring hebben gehad doordat ze optimale service hebben gekregen van jouw personeel.
  • Als hovenier wil je dat je klanten enthousiast zijn geworden na de grote verbouwing die jij hebt uitgevoerd in hun tuin.
  • Als je auto’s verkoopt wil je jouw klanten optimaal informeren en de auto in perfecte staat afleveren.

En waarom willen ondernemers dat? Juist.

Omdat klanttevredenheid wordt doorgespeeld naar de toekomst. De klant zelf heeft een goed gevoel gekregen bij jouw onderneming en overweegt om in de toekomst weer gebruik van je te maken. Daarnaast zal deze klant positief over jouw bedrijf praten tijdens de verjaardag van iemand.

Hierdoor gaan de positieve verhalen de wereld in en versterk je het imago van jouw bedrijf.

Voorbeelden van testimonials

Dit is een voorbeeld van een testimonial die ik op de website heb geplaatst.

Maar wat is dan een testimonial?

Ik hoef jou niet te vertellen wat klanttevredenheid, dat je weet je heel goed. Je komt hier immers om te weten wat een testimonial is.

Elke ondernemer wil een positief imago over zijn onderneming krijgen. Dat positieve imago krijgt je bedrijf bijvoorbeeld omdat doordat jouw klant er positief over praat tijdens een verjaardag. Je kunt het imago en het positieve gevoel echter ook doorgeven via jouw website, door gebruik te maken van testimonials.

Een testimonial is een positieve ervaring van jouw klant/gast over jouw product of dienst. Je kunt het in feite vergelijken met een review (denk aan zoover.nl), maar bij een review kan het ook een negatieve beoordeling zijn. Een testimonial is vooral gericht op de positieve ervaringen van jouw klant.

Wat doe ik met een testimonial?

Zoals eerder gezegd: je wilt dat jouw klanten een positief beeld krijgen van jouw bedrijf. Daarom doe je er je voordelen mee om een testimonial op jouw website te plaatsen. Zodra een potentiële klant jouw website bezoekt ziet deze bezoeker de positieve ervaringen van andere klanten.

Op basis van deze positieve ervaringen zal de bezoeker sneller overwegen een product of dienst van jouw af te nemen. Je kunt er je eigen draai aangeven en je testimonials op een unieke manier aan jouw websitepubliek tonen!

Geryaal logoVoorbeeld

In onderstaand voorbeeld zie je een testimonal die ik op mijn website heb geplaatst (je kunt op de afbeelding klikken om deze te vergroten).

Voorbeeld van een testimonial

Hoe krijg ik een testimonial?

Een testimonial kan je op verschillende manier ontvangen van jouw klant.

  • Het kan zijn dat je een Whatsapp bericht of mail hebt gekregen van jouw klant waarin hij of zij de complimenten heeft gegeven over het product of de dienst die hij of zij bij jouw heeft afgenomen. Deze klant kun je vervolgens vragen of het compliment gebruikt kan worden als testimonial op de website.
  • Bij elk afgeleverde dienst of verkocht product kun je de klant een formulier toesturen en vragen of hij of zij deze wil invullen.
  • Je kunt klanten vragen of ze door middel van een video hun positieve ervaring willen doorgeven en of deze video op de website geplaatst mag worden. Dat is het mooiste middel om jouw bezoeker te laten zien dat het een oprechte testimonial is en geen fictief verhaal.
  • Je kunt ook vragen of ze de ervaring via de geluidsrecorder op de telefoon (of via Whatsapp) willen inspreken en ze te vragen of deze daarna op de website geplaatst mag worden. Ook hiermee laat je zien dat het een oprechte testimonial is en geen fictief verhaal.
  • Een andere manier om te laten zien dat de testimonial ook écht van een klant komt, is door een printscreen te maken van de klantervaring en deze vervolgens als afbeelding te plaatsen op jouw website.

Het maakt niet zoveel uit hoe je het doet. Het is echter belangrijk om de oprechtheid van de testimonial te laten zien. Anders kan ook de indruk worden gegeven dat het een fictief verhaal is. En dat geeft wantrouwen.

Deze oprechtheid kan via een video, via een geluidsfragment, via een printscreen, maar dat kan ook door, zoals je in de afbeelding hierboven ziet, er een foto van de persoon bij te plaatsen met de naam.

 

Geryaal logoVoorbeeld

In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een testimonial waarbij er een printscreen is gemaakt. In deze foto heb ik de naam van de klant wazig gemaakt omdat het niet over een klant van mij gaat en ik het enkel als voorbeeld wil gebruiken.

Logischerwijs moet je aan jouw klant altijd vragen of de testimonial op de website gedeeld mag worden en of er een foto / naam bij geplaatst mag worden.

Voorbeeld van een testimonial

Kan ik je verder helpen?

Ik heb een paar handige artikelen voor je geschreven die je verder kunnen helpen.

    Comment Section

    0 reacties op “Wat is een testimonial?

    Plaats een reactie


    *