Wat zijn shorttail zoekwoorden?

Shorttail zoekwoorden zijn zoekwoorden waarbij minder dan 3 woorden worden gebruikt. Het zijn de zoekwoorden in een zoekmachine. In verhouding met longtail zoekworden worden shorttail zoekwoorden veel minder gebruikt. Mensen zoeken tegenwoordig veel specifieker als ze iets in Google willen zoeken. Daardoor worden er al snel 3 of meer woorden gebruikt. Hoe meer woorden je gebruikt, hoe specifieker de zoekresultaten zijn. Uit onderzoek is gehaald dat ruim 70% gebruik maakt van longtail zoekwoorden en slechts 30% met shorttail zoekwoorden.

Minder SEO kansen

Bedrijven optimaliseren de website tegenwoordig met shorttail zoektermen. Dat is merkwaardig te noemen, omdat de meerderheid van de bezoekers gebruik maken van longtail zoekwoorden. Als jij een fietsenbedrijf hebt en je optimaliseert jouw website op het zoekwoord fiets, dan weet je dat de concurrentie moordend is. Je optimaliseert dus op een woord waarvan de concurrentie hoog ligt op een zoekopdracht van slechts 1 woord, terwijl de meerderheid 3 of meer woorden gebruiken.

Onderscheiden van de concurrentie

Bij het gebruik van longtail zoekwoorden onderscheid jij je per definitie van de concurrent. Optimaliseren op shorttail zoekwoorden is niet per definitie zinloos. Je moet alleen structureel veel meer energie steken om hoog te blijven scoren in Google.

Voorbeelden van shorttail zoekwoorden

Voorbeelden van shorttail zoekwoorden zijn:

  • Rode voetbalschoenen
  • Marketingbureau
  • Lederen bank
  • Audioupgrade Almere

Deze zoektermen bestaan uit 1 of 2 woorden. Je kunt deze shorttail zoektermen veranderen door er longtail zoektermen van te maken, zoals:

  • Rode voetbalschoenen voor mannen
  • Marketingbureau omgeving Hoogeveen
  • Zwarte lederen bank kopen Breda;
  • Audioupgrade BMW omgeving Almere

Vergelijkbare berichten