Wat is SEO schrijven?

De meningen over SEO lopen uiteen. Er wordt vaak gedacht dat je voldoet aan SEO schrijven als je de tekst volgooit met zoekwoorden. Hoe meer zoekwoorden, hoe beter je vindbaar wordt in Google. Zoekwoorden hebben uiteraard een belangrijke basis. Maar los van de zoekwoorden zijn er veel meer aspecten die onder het begrip SEO schrijven vallen. SEO gaat over het duidelijk maken wat jij te bieden hebt. En dit moet duidelijk zijn voor zowel Google als jouw bezoeker.

SEO schrijven in stappen

Zoals hierboven beschreven is SEO meer dan alleen je tekst volgooien met zoekwoorden.

  • Schrijf een SEO tekst voor jouw bezoeker en niet enkel voor de zoekmachine. Wat wil je met je tekst bereiken? Wat is doelgroep voor wie jij de tekst schrijft? Welke acties moeten je bezoekers uitvoeren op basis van je tekst? En wat is plan B als jouw bezoeker niet tot actie overgaat?
  • Bepaal de juiste zoekwoorden. Welke vragen willen jouw potentiële bezoekers beantwoord hebben?
  • Zorg ervoor dat je tekst zich onderscheidt van teksten van je concurrent. Bepaal ook eerst de zoekwoorden vóór dat je een tekst schrijft. Hierdoor kun je de jouw tekst laten inspelen op de zoekwoorden. Een goede tekst bestaat gemiddeld uit meer dan 400 woorden.

Ga voor dat je een artikel schrijft brainstormen over de content en verwerk dit in een mindmap. Want welke vragen kun je beantwoorden met jouw artikel? Wat moet absoluut in het artikel staan? Et cetera..

  • Voeg copywriting in je teksten toe. Copywriting is je bezoeker overtuigen om iets aan te schaffen via jouw website.
  • Gebruik zoekwoorden op het juiste moment op de juiste plekken. Zorg ervoor dat deze zoekwoorden terugkomen in je titel, in de metadescription, in de URL, de inleiding, de tussenkoppen, in de linkstructuur, in de afsluitende alinea en in de alt-teksten.
  • Verklein afbeeldingen in je tekst zodat de laadtijd van je website bevordert. Zorg voor een duidelijke linkstructuur. Laat je website een betrouwbare uitstraling hebben waar bezoekers steeds op terug willen komen.
  • Promoot je eigen content.

De basis

Zorg ervoor dat je ten allen tijde de basis aanhoudt door te weten wat je doelgroep is, te weten wat het onderwerp en je boodschap en door de structuur te bepalen.

Vergelijkbare berichten