Wat is duplicate content?

Er is sprake van duplicate content wanneer twee of meer pagina’s dezelfde of nagenoeg dezelfde inhoud hebben. Het gaat hier alleen om de tekst van de pagina’s. Wanneer je dus een website hebt die identiek is aan een andere qua vormgeving maar er andere tekst wordt gebruikt, geldt dit niet als duplicate content.

Wat betekent duplicate content?

Google kiest de meest relevante zoekresultaten uit om deze vervolgens bovenaan in de zoekmachine aan te bieden aan bezoeker. Wanneer Google duplicate content tegenkomt, zal het (uiteindelijk) maar één pagina in de zoekresultaten laten zien. Dit kan betekenen dat jouw website niet bij voorkeur wordt weergegeven. Wanneer er duplicate content voorkomt op je eigen domein, is dit op zich geen probleem. Het kan wel betekenen dat niet jouw gewenste URL-pagina wordt aangeboden. Wanneer er duplicate content voorkomt op verschillende domeinen, kan het zijn dat Google de originele bron niet als zoekresultaat weergeeft. Hierdoor kan het zijn dat er verliezen worden geleden voor je website. Denk hierbij aan de ranking, het bovenaan staan bij de zoekresultaten van Google, websitebezoekers, verkoop etc. Het is mogelijk om zelf duplicate content op te sporen en op te lossen zodat jouw website weer als individu wordt aangeboden door Google.

Internal Duplicate Content

Een voorbeeld van internal duplicate content is het bedrijf dat CV installaties aanbiedt in Assen, Emmen, Hoogeveen, Lelystad, Almelo. Van iedere plaats heeft men een aparte pagina gemaakt en het enige verschil is: de plaatsnaam. De rest van de teksten is volkomen hetzelfde. Dat is nu een typisch voorbeeld van: internal duplicate content. Voor de duidelijkheid: iedere site heeft wel internal duplicate content. Je ontkomt er nooit helemaal aan. Maar praktijken uit zoals uit het voorbeeld dat wij noemden, worden ooit vanzelf afgestraft.

Dit zegt Google hierover:

Ik heb twee filmpjes voor je waarin wordt uitgelegd hoe Google omgaat met duplicate content:

Testen van duplicate content

Een mooi programma om de internal duplicate content te testen is Siteliner.

Pagina’s verplaatsen of URL’s hernoemen

Wanneer je pagina’s zomaar verplaatst of URL’s hernoemt, is het belangrijk om dat met beleid te doen. Wanneer de oude pagina namelijk nog in de zoekresultaten staat en je verplaatst de pagina dan creëer je duplicate content omdat Google de verplaatste pagina als nieuw ziet. Let dus goed op bij het verplaatsen van webpagina’s.

External Duplicate Content

External Duplicate Content is in feite het letterlijk overnemen van teksten van andere websites. Sommige mensen nemen zonder blikken of blozen hele artikelen over van andermans website. Eigenlijk zou het bestraft moeten worden. Gelukkig gebeurt dat ook. Google geeft penalty’s tegenwoordig.

Aanmelding bij zoveel mogelijk sites

Wat we ook vaak zien is dat ondernemers zich aanmelden bij tal van sites. De klussensite, de straatmakersgids, tal van bedrijvengidsen. En overal staat dezelfde tekst die ook al op de website te vinden is.

Wat levert het op? Dat je jouw eigen zoekresultaten in de weg zit. Wat levert het nog meer op? External Duplicate content die jijzelf veroorzaakt. Wil je het testen? Een mooi programma hiervoor is: copyscape.

Problemen in webshops

In webshops ontstaan makkelijk problemen met duplicate content. Stel dat je in een webshop groene, blauwe en rode appels aanbiedt dan krijg je drie verschillende pagina’s/URL’s waarop de content nauwelijks van elkaar verschilt. Deze problemen kun je oplossen met een zogenaamde canonical URL.

Schrijven van unieke content

Wanneer je met jouw site wilt scoren in Google is unieke content op de website van doorslaggevend belang. Teksten overschrijven, kopiëren en jatten van andere websites heeft geen enkel nut.

Wat is unieke content?

Het woord uniek vertelt alles over unieke content. Uniek is: er is er maar één van.

  • Zorg voor originele inhoud en teksten op jouw website.
  • Etaleer jouw bedrijf, de diensten die je te bieden hebt en vooral wat je voor jouw klanten of prospects kunt betekenen.
  • Breng de sterke punten van jouw organisatie naar voren en laat zien waarin jij je onderscheid van de anderen
  • Schrijf voor klanten en niet voor de zoekmachines

Klantvraagstukken en vakkennis

Als het goed is ken je de vraagstukken van jouw klant als geen ander. Maar ook beheerst je jouw vak en weet je precies waar de kneepjes zitten. Je weet waar jouw klanten mee worstelen, tegen welke problemen of vraagstukken zij aanlopen en wat je daarin kunt betekenen. Daarom zeggen wij: je bent meer SEO expert dan de SEO tekstschrijver. Vanuit de vakkennis waarover je beschikt is het toch niet moeilijk om in geuren en kleuren op jouw website te vertellen hoe je dat toepast bij jouw klanten?

Unieke webteksten

Het gaat niet alleen om unieke webteksten. Let ook op:

  • unieke afbeeldingen of plaatjes
  • unieke paginatitels
  • unieke metadescriptions
  • unieke namen van afbeeldingen
  • unieke beschrijvingen van afbeeldingen

Vergelijkbare berichten