Wat is bouncepercentage?

Wat is het bouncepercentage en wat kun je met dit cijfer wanneer je je site wilt analyseren? Open je Google Analytics dan zie je in je beginscherm een aantal gegevens staan waaronder het zogenaamde bouncepercentage. Simpel gezegd laat het bouncepercentage hoeveel bezoekers je website verlaten nadat ze maximaal één pagina geopend hebben.

Wat is bouncepercentage?

Bijvoorbeeld: iemand ziet een blog van jou via Facebook. Hij/zij opent het blog en klikt daarna direct je website weg. Bijvoorbeeld: je komt op de homepage van een website en denkt direct: ‘dit is niks’ en klikt weg.

Een hoog bouncepercentage

Heb je een bouncepercentage boven de 70% dan kun je spreken van een hoog bouncepercentage. Dit kan verschillende dingen betekenen:

  • Bezoekers vinden je site niet interessant en klikken deze direct weg
  • Je geeft zulke goede informatie dat bezoekers maar 1 pagina hoeven te bezoeken
  • Je schrijft zulke slechte teksten dat bezoekers direct afhaken
  • Je bezoekers komen via social media waardoor ze ‘doorgaans’ vluchtiger lezen dan wanneer ze werkelijk zoeken
  • Je website is te traag waardoor bezoekers niet verder willen zoeken.

Een laag bouncepercentage

Een laag bouncepercentage laat zien dat je bezoekers meer dan 1 pagina inladen via je website. Dit kan er op wijzen dat:

  • Bezoekers je site uitermate interessant vinden en door klikken
  • Niet kunnen vinden wat ze zoeken en dus verdwalen op de website (vandaar de vele klikken)
  • Je bezoekers op een goede manier over je website leidt (je nodigt ze uit om door te klikken)
Wat is bouncepercentage?

Wat is beter?

Je ziet dat een hoog of een laag bouncepercentage niet per definitie goed of verkeerd is. Het komt nog wel eens voor dat een hoog percentage als negatief wordt beschouwd, terwijl dit niet altijd het geval is. Wanneer een pagina een hoog bouncepercentage heeft, betekent dit niet dat de pagina niet interessant was voor de bezoeker. Het is in alle gevallen raadzaam om je cijfers te analyseren. Zo kun je bijvoorbeeld ook het bouncepercentage voor aparte pagina’s, de homepage, organisch verkeer en verkeer via social media achterhalen. Aan de hand van deze gegevens kun je interessante conclusies trekken. Google Analytics is niet in staat geweest om te meten hoe lang de bezoeker op de pagina is geweest. Zaak is dat je hier een analyse op los laat waarna je de juiste conclusies kunt trekken.

Doelen website

Je kunt met je website verschillende doelen stellen. Denk bijvoorbeeld aan het:

  • Bouncepercentage verlagen
  • Bouncepercentage verhogen

Vergelijkbare berichten