Een gratis weggever voor je websitebezoekers?
Werk je al met een weggever voor jouw websitebezoekers? Wist je dat het interessant kan zijn om bezoeker om te zetten naar inschrijvers voor je mailinglijst? Het grote voordeel is dat de bezoeker niet direct weg is nadat hij de site wegklikt. Hij of zij staat nu op je mailinglijst namelijk.
Wat is een gratis weggever?
In online marketing termen wordt gesproken van een gratis weggever wanneer je iets op je site aanbiedt wat bezoekers gratis kunnen downloaden. Voorbeelden zijn:
- Gratis E-book
- Gratis videocursus
- Gratis challenge
- Gratis whitepaper
- Inschrijven op de nieuwsbrief
- Gratis checklist
Het idee is dat een bezoeker op je mailinglijst belandt en je ze vervolgens kunt benaderen per email.
Ho wacht, er is toch zoiets als de AVG?
Absoluut waar. Je hebt in je emailmarketing rekening te houden met de Wet AVG.
Zo is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat een bezoeker expliciet toestemming geeft voor inschrijving voor je mailinglijst. In het blog van jurist Charlotte Meindersma over gratis weggevers en salesfunnels vind je alles wat je moet weten hierover. Let wel: in online marketing land zijn de geluiden uiteenlopend. De keuze ligt bij jou als ondernemer, dat staat los van de informatie in dit blog. In het blog laat ik je zien hoe het proces werkt.
Wel belangrijk: de wet geeft niet veel keuze. Zo werkt een wet nu eenmaal niet 😉
Hoe werkt het proces?
Belangrijk is dat je snapt hoe het proces van de gratis weggever werkt. In korte stappen ziet dit er zo uit:
- Je maakt de weggever. Dat wil zeggen je schrijft het e-book of de whitepaper en je maakt de video’s.
- Je plaatst de weggever in je website of in een ledenomgeving (maar net wat je wilt). Je zorgt dat mensen hier niet zomaar bij kunnen.
- Je maakt een pagina op je website waar bezoekers zich in kunnen schrijven
- Je werkt met een bedankpagina waarop mensen terecht komen wanneer ze zich hebben ingeschreven (hier vinden ze vaak ook de downloadlink)
- In de software waarin je je emailmarketing organiseert maak je een aparte lijst voor de inschrijvers voor de weggever.
- Hieraan koppel je een zogenaamde automatisering. Download iemand de weggever dan krijgt hij automatisch direct een mail met daarin de downloadlink
- Indien gewenst kun je hier nog meer mails achter hangen. Zo creëer je een salesfunnel.
Het klinkt verraderlijk eenvoudig. De praktijk blijkt weerbarstiger. Je moet verschillende systemen koppelen en wanneer je de verbanden nog niet gezien hebt kan het abracadabra lijken.
Emailmarketing provider
Je kunt werken met verschillende software programma’s voor je emailmarketing. Bijvoorbeeld:
- Mailblue of Active Campaign
- Mailchimp
- Enormail
- Autorespond
Mailblue of Active Campaign
Mailblue is de Nederlandse leverancier van Active Campaign. Wil je serieus inzetten op emailmarketing dan is MailBlue een verstandige keuze. Simpelweg omdat je in verregaande mate kunt segmenteren en je software hebt waar je grote stappen mee kunt zetten.
Mailchimp
Het grote voordeel van mailchimp is dat je in eerste instantie gratis met de software kunt werken. Het is ook de reden dat startende ondernemers vaak met mailchimp werken. Er is echter 1 groot nadeel. Wanneer mensen op meerdere lijsten staan krijgen ze meerdere nieuwsbrieven toegestuurd wanneer je dit niet goed inricht. Wil je echt serieus aan de slag met je emailmarketing dan kent MailBlue meer voordelen dan Mailchimp.
Enormail
Enormail levert volledig Nederlandstalige software voor je emailmarketing. Uitstekende en overzichtelijke software om je emailmarketing mee te organiseren.
Autorespond
Autorespond levert software die verder gaat dan alleen emailmarketing. Je kunt dit koppelen aan software waarmee je betalingen regelt. Dit is dus een groot voordeel. Anderzijds blijft Autorespond qua gebruiksgemak achter bij MailBlue en Enormail.
Hoe maak je een gratis weggever?
Hoe je jouw gratis weggever maakt hangt af van het soort weggever wat je maakt. Een aantal voorbeelden:
- Ebook of checklist: een ebook of checklist kun je gewoon in Word schrijven en opmaken. Deze sla je vervolgens op als PDF waarna deze in de site geupload kan worden. Voor gevorderden geldt dat een ebook of checklist in Indesign opgemaakt kan worden.
- Video: je neemt een aantal video’s op met je telefoon of een professionele camera. Deze plaats je op een beveiligde pagina in een website of in een ledenomgeving.
- Challenge: dit kun je op verschillende manieren invullen. Je kunt per dag of per thema een aparte websitepagina geven. Dit koppel je aan je emailmarketingprogramma. Elke dag stuur je de mensen die meedoen een automatische mail met daarin de link naar de betreffende dag.
Hoe laat je mensen zich inschrijven voor de gratis weggever?
Je maakt een aparte pagina op je website. Dit noemen we een optin pagina. Deze richt je zodanig in dat mensen bereid zijn om hun gegevens achter te laten. Een voorbeeld van een optin pagina vind je wanneer je de gratis SEO Checklist van Geryaal wilt downloaden.
De volgende elementen zijn van belang op deze pagina:
- Een inschrijfformulier: dit is uiteraard onmisbaar. Bedoeling is dat mensen zich inschrijven via het formulier en daarmee automatisch op de goede lijst in je emailprogramma terecht komen.
- Een afbeelding van je weggever, zodat dit visueel wordt voor je bezoeker.
- In het kort toelichting op wat iemand krijgt wanneer hij zich inschrijft.
Hoe krijg je het formulier in je site?
Er zijn verschillende manier om het inschrijfformulier op je site te krijgen.
Doorgaans kun je de zogenaamde embed code uit de software van je emailmarketing halen. Deze plak je in je site en daarmee wordt het formulier zichtbaar. Werk je met WordPress dan kun je in de meeste gevallen een plugin downloaden van de software waarmee je werkt. Werk je met MailChimp dan werk je met de MailChimp Plugin. Hier kun je formulieren mee aanmaken en koppelen aan je website.
Werk je met Phoenix als websitesysteem dan koppel je de emailsoftware aan je Phoenix Site. Dit werkt betrekkelijk eenvoudig. Daarna kun je per optinpagina en inschrijfformulier bepalen aan welke lijst je het formulier wilt koppelen.
Hoe maak je zulke mooie afbeeldingen van je weggever?
De vraag is altijd hoe je nette afbeeldingen krijgt die je kunt gebruiken voor je weggever.
Om deze afbeeldingen te maken werk je met zogenaamde mockups. Dit zijn photoshop bestanden. Deze open je in Photoshop en met een paar klikken op de knop heb je een prachtige cover voor je ebook, checklist of video weggever.
Het belang van een goede bedank pagina
Heeft iemand je weggever gedownload dan is het zaak dat hij op een bedank pagina terecht komt. Dit is de pagina waarop de weggever staat. Hier plaatst je de download link naar de weggever. Hieronder zie je een voorbeeld van een download pagina.
Daarnaast heeft de bedank pagina een belangrijke functie bij het meten van de conversie van je weggever. Stel dat je adverteert op Facebook dan kun je middels de bedank pagina meten hoeveel mensen zich inschrijven en wat de conversie is. Ofwel hoeveel geld een inschrijver kost. De kunst is om de kosten per inschrijver zo laag mogelijk te houden.
Vervolgmails sturen: opzetten van een funnel
Nu je mensen op je mailinglijst hebt staan kun je een zogenaamde funnel opzetten. Dit kun je automatisch instellen. Dus wanneer iemand je ebook in de mail heeft gehad kun je instellen dat hij of zij na 2, 3 of 5 dagen een tweede mail krijgt met extra informatie over wie je bent en wat je aanbiedt. Of je nu met MailBlue of met MailChimp werkt, in al deze software kun je automatiseringen instellen. Hieronder zie je een voorbeeld van een stukje van een funnel.
Deze funnel biedt voordelen omdat je bezoekers stap voor stap kennis kunt laten maken met wie je bent. Je kunt een aanbieding doen, mensen uitnodigen voor een kennismakingsgesprek, korting geven op een product of ze uitnodigen voor een webinar.
Ben jij al gestart met emailmarketing
Emailmarketing geeft je de kans meer uit je websitebezoekers te halen. Het is buitengewoon interessant om je bezoekers te converteren naar je mailinglijst en ze van daaruit warm te maken voor jouw diensten of producten.