6 redenen om vandaag nog te beginnen met e- mailmarketing | Geryaal
arrow_drop_up arrow_drop_down

6 redenen om vandaag nog te beginnen met e-mailmarketing (en alles wat je moet weten om dit succesvol te doen)

E-mailmarketing: het is niet meer weg te denken uit het hedendaagse marketinglandschap. Met e-mailmarketing benader je potentiële klanten, haal je meer omzet uit je website, communiceer je op een laagdrempelige manier met je klanten en nog veel meer!

Maar hoe kom je aan inschrijvers op je mailinglijst? Hoe worden mensen op jouw mailinglijst klanten? Welke provider moet je gebruiken? En hoe voldoe je aan alle regels van de privacywetgeving?

Lees hier alle ins en outs met betrekking tot e-mailmarketing en ontdek waarom je vandaag nog moet beginnen met deze vorm van marketing!

First things first: wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is e-mail die je vanuit jouw bedrijf naar (potentiële) klanten stuurt. Deze e-mail bevat bijvoorbeeld interessante blogartikelen, nieuws vanuit jouw bedrijf, aanbiedingen, een link naar een klanttevredenheidsonderzoek of een combinatie hiervan.

Als ondernemer kun je e-mailmarketing inzetten om bijvoorbeeld:

  • Op een laagdrempelige manier met je klanten te communiceren.
  • Potentiële klanten over de streep te trekken.
  • Bestaande klanten over te halen om nog eens een product bij jou aan te schaffen of nog eens een dienst bij je af te nemen.

Wat levert e-mailmarketing concreet op?

Communicatie per e-mail heeft veel voordelen vergeleken met offline communicatie, zoals brieven of magazines. De kosten liggen een stuk lager én de respons is nauwkeurig meetbaar.

Ook vergeleken social media-marketing heeft e-mailmarketing veel voordelen: je stuurt gemakkelijker gepersonaliseerde berichten en uit onderzoek blijkt dat e-mailmarketing een hogere conversieratio heeft. Met andere woorden: e-mailmarketing leidt het vaakst tot de aankoop van een product of dienst.

Wat levert e-mailmarketing je op? Als je het goed doet, maak je van een lead (een bedrijf of persoon met interesse in jouw product of dienst) een klant, of je haalt een bestaande klant over om nog eens een product of dienst aan te schaffen.

6 redenen om vandaag nog te beginnen met e-mailmarketing

Zoals je ziet: e-mailmarketing werkt! Nog niet helemaal overtuigd? Lees dan onderstaande zes redenen om vandaag nog te beginnen met e-mailmarketing:

1 | E-mailmarketing is relatief goedkoop.

Wanneer je e-mailmarketing vergelijkt met bijvoorbeeld marketing via print, of met betaalde advertenties van social media, dan ben je met e-mailmarketing veel goedkoper uit. Je betaalt alleen voor je e-mailmarketing provider. En sommige e-mailmarketingproviders zijn nog gratis ook.

2 | Bijna iedereen heeft e-mail, dus ook veel mensen in jouw doelgroep.

Volgens onderzoek van Radicati Group zijn er wereldwijd al bijna 4 miljard e-mailgebruikers. Ter vergelijking: dat zijn drie keer zoveel e-mailaccounts als Facebook- en Twitteraccounts samen!

3 | Je bericht komt ook echt aan.

Wanneer iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief en jij je e-mails zo inricht dat ze niet in de spambox komen, dan komt jouw bericht daadwerkelijk in de mailbox van je potentiële klant.

Bij social media daarentegen, is het dankzij algoritmes niet altijd zo dat je bericht bij iedereen die je pagina volgt aankomt.

4 | De conversieratio van e-mails ligt heel hoog.

Met andere woorden: e-mailmarketing is de meest effectieve manier om een lead om te zetten in een betaalde klant.

5 | Je kunt het effect van e-mailmarketing goed meten.

Daardoor kun je er gemakkelijk achter komen wat voor soort berichten je lezers interessant vinden, op wat voor soort titels ze geneigd zijn te klikken, en wat je moet doen om mensen over te halen een product te kopen of een dienst aan te schaffen.

6 | Je klanten willen het liefst via dit kanaal benaderd worden.

Bovendien blijkt uit onderzoek dat klanten promotionele content van bedrijven graag via de e-mail willen ontvangen. Maar liefst 72% van de mensen gaven aan de voorkeur te geven aan e-mail, in vergelijking met 48% via de reguliere post en slechts 17% via social media.

Hoe kom ik aan inschrijvers op mijn e-maillijst?

Voor je aan e-mailmarketing kunt beginnen, moet je natuurlijk eerst een lijst met e-mailadressen hebben waarnaar je je nieuwsbrieven kunt sturen. In verband met de AVG kun je niet zomaar e-mailadressen van (potentiële) klanten toevoegen aan deze lijst. Mensen moeten zich hiervoor zelf inschrijven. Verderop in dit artikel vertel ik je meer over deze privacywetgeving.

Hoe zorg je ervoor dat mensen zich inschrijven voor jouw e-maillijst?

  • Maak je e-maillijst een onderdeel van je websitestrategie
    Een doel van je site kan zijn om mensen op je mailinglijst te krijgen. Van daaruit kun je ze verder warm maken voor producten/diensten/blogs of andere zaken. Richt je website zo in dat je bezoekers aanspoort zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.Dit doe je door de voordelen van het inschrijven voor de nieuwsbrief duidelijk te maken, een duidelijke opt-inpagina te ontwerpen, of iets te bieden in ruil voor het inschrijven.
  • Geef een product of dienst gratis weg
    Een goede manier om een websitebezoeker om te zetten naar een inschrijver voor je mailinglijst, is door iets gratis weg te geven. Bijvoorbeeld een (klein) product of een (goedkope) dienst. Een kleine investering, die regelmatig een nieuwe klant oplevert.Geef je liever geen volledig product of dienst weg? Je kunt ook korting geven: bijvoorbeeld €5,- korting bij een bestelling.
  • E-books, video’s en online cursussen
    Andere dingen die je gratis weg kunt geven zijn bijvoorbeeld e-books, videocursussen of whitepapers. In plaats van een dienst of product weg te geven, geef je waardevolle informatie weg. Je slaat twee vliegen in één klap: door je kennis te delen laat je zien dat jij de expert bent binnen jouw branche én de contactgegevens die men achterlaat zorgen voor waardevolle leads.
  • Ontwerp een quiz.
    Met een online quiz kun je op een speelse manier je bezoekers betrekken bij jouw bedrijf. Of je nu een interieurarchitect bent, een onderneming hebt in feestartikelen of als relatiecoach mensen helpt om elkaar beter te begrijpen, voor elke onderneming valt wel een quiz te bedenken.Dat kan van grappig: ‘Wat voor feesttype ben jij?’ tot serieus: ‘Hoe intiem is jouw relatie?’.Om de uitslag te kunnen krijgen, vullen mensen hun e-mailadres in en melden ze zich aan voor de nieuwsbrief.> Meer weten over het krijgen van leads uit een online quiz? Frankwatching schreef hierover een duidelijk artikel. Lees dit artikel hier.

Ik heb inschrijvers voor mijn mailinglijst: en nu?

Nadat mensen zich hebben ingeschreven voor jouw e-maillijst, kun je deze lijst voor een aantal dingen gebruiken. Let op: wanneer je de e-mails voor meerdere doeleinden gebruikt, moet je hier apart toestemming voor te vragen. Meer hierover lees je onder het kopjeprivacy.

Zet een salesfunnel op

Eén van de meest nuttige dingen die je kunt doen, is een salesfunnel opzetten. Een salesfunnel is een proces waarin leads in een ‘trechter’ terecht komen. Deze trechter maakt – als het goed gaat – van een geïnteresseerde websitebezoeker een klant.

Hoe werkt een salesfunnel?

Wanneer een websitebezoeker zijn of haar gegevens heeft achtergelaten, komt hij of zij aan de ‘bovenkant’ van de salesfunnel terecht. Hij of zij krijgt een eerste e-mail, waarin diegene meer informatie ontvangt. Bijvoorbeeld interessante blogartikelen, om te laten zien dat jij de expert in jouw vakgebied bent.

Opeenvolgend krijgt deze persoon e-mails met aanvullende informatie over de problemen die jouw bedrijf oplost. Zo komt de geïnteresseerde persoon stap voor stap meer te weten over wie jij bent en wat je doet. Een goede manier om de funnel af te sluiten is om in de laatste e-mail een aanbieding te sturen, die de persoon over de streep trekt om het product of de dienst aan te schaffen, of contact op te nemen.

Verstuur standaard nieuwsbrieven

Uiteraard kun je een websitebezoeker ook aansporen om zich in te schrijven voor jouw standaard nieuwsbrief. Dit is bijvoorbeeld een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief met waardevolle artikelen, weetjes over jouw bedrijf of over thema’s/evenementen die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Ook kun je de nieuwsbrief natuurlijk gebruiken om aanbiedingen te sturen.

De nieuwsbrieflezer doet kennis op over een onderwerp dat voor hem of haar interessant is, is als eerste op de hoogte van nieuwe trends, en/of krijgt exclusieve aanbiedingen in zijn of haar mailbox. Jou levert het een kans op om mensen te vertellen over jouw bedrijf, je naamsbekendheid te vergroten en leads om te zetten in verkoop.

Gebruik je e-maillijst voor productlanceringen

Het uiteindelijke doel van al je marketingactiviteiten is natuurlijk: een product of dienst verkopen. Een goede manier om dat via e-mailmarketing te doen, is door je e-maillijst in te zetten voor productlanceringen.

Hoe zorg je voor een goede productlancering?

Werk in een aantal e-mails naar de lancering toe. In deze e-mails bereid je je doelgroep voor op het nieuwe product of de nieuwe dienst. Je bouwt de spanning omtrent het nieuwe product/de nieuwe dienst op en werkt tegelijk aan een goede band en vertrouwen van de mensen die je e-mails lezen. Dit doe je door gratis waardevolle informatie omtrent jouw vak/expertise aan te bieden. Hoe meer spanning je vooraf opbouwt, des te groter en succesvoller je lancering zal zijn.

Wanneer je dan uiteindelijk je nieuwe product of dienst online zet, zijn mensen al enthousiast gemaakt waardoor ze eerder geneigd zijn je product aan te schaffen. Vergeet ook niet om na de lancering klaar te staan voor vragen en opmerkingen van je klanten!

Hoe kies ik de juiste provider voor mijn e-mails en nieuwsbrieven?

Je kunt werken met verschillende softwareprogramma’s voor je e-mailmarketing. Hieronder bespreek ik de voor- en nadelen van vier e-mailproviders:

Mailblue of Active Campaign

Mailblue is de Nederlandse leverancier van Active Campaign. Wil je serieus inzetten op e-mailmarketing, dan is MailBlue een verstandige keuze. Mailblue is een alles-in-1 e-mailmarketing provider, waarmee je makkelijk grootschalige e-mailcampagnes opzet. Ook kun je met deze provider je e-mails in verregaande mate segmenteren.

Simpel gezegd: je stuurt gemakkelijk verschillende e-mails naar verschillende doelgroepen. Daarnaast kun je gebruikmaken van verschillende e-mailtemplates, waarbij je dynamische content kunt toevoegen. Ten slotte kun je verschillende marketingactiviteiten automatiseren en het effect van je marketinginzet gemakkelijk meten.

> Ga naar de site van MailBlue.

MailChimp

Een van de meest bekende e-mailmarketing providers is MailChimp. Een groot voordeel van MailChimp is dat je in eerste instantie gratis met de software kunt werken. Dit is voor startende ondernemers vaak de reden om met dit programma aan de slag te gaan.

Er is echter ook een groot nadeel: wanneer mensen op meerdere lijsten staan, krijgen ze meerdere nieuwsbrieven toegestuurd wanneer je dit niet goed inricht. Wil je echt serieus aan de slag met je e-mailmarketing? Dan biedt MailBlue meer mogelijkheden dan MailChimp.

> Ga naar de site van MailChimp.

Enormail

Enormail levert volledig Nederlandstalige software voor je e-mailmarketing. Enormail is een compleet systeem, dat eenvoudig in gebruik is. Met Enormail zet je gemakkelijk een salesfunnel op, ontwerp je professioneel ogende nieuwsbrieven aan de hand van de verschillende templates, verdeel je contacten onder in relevante groepen en stuur je doelgerichte e-mails.

Ten slotte meet je eenvoudig het effect van je e-mailmarketing dankzij de overzichtelijke rapportages.

> Ga naar de website van Enormail.

Autorespond

Autorespond levert software die verder gaat dan alleen e-mailmarketing. Je kunt dit koppelen aan software waarmee je betalingen regelt. Dit is dus een groot voordeel. Anderzijds blijft Autorespond qua gebruiksgemak achter bij MailBlue en Enormail.

> Ga naar de website van Autorespond.

Alles wat je moet weten over e-mailmarketing en de privacywetgeving

Sinds 2016 zijn de regels omtrent het gebruiken en verwerken van persoonsgegevens strenger geworden. De belangrijkste regels voor de omgang met persoonsgegevens in Nederland zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Meer over deze wet lees je hier.

Naast deze wet, heeft ook de telecommunicatiewet invloed op e-mailmarketing. Als bedrijf mag je alleen een e-mail sturen naar een ander bedrijf of een particulier wanneer er een factuurrelatie is of wanneer de ontvanger hiervoor actief toestemming heeft gegeven. Wanneer je je niet aan deze regel houdt, riskeer je een boete die kan oplopen tot € 450.000,-

Charlotte’s Law schreef een duidelijk artikel over privacy en e-mailmarketing. Dit artikel lees je hier. En in dit artikel gaat ze specifiek in op het legaal opbouwen van een mailinglijst.

De belangrijkste punten om rekening mee te houden:

  • Je mag alleen persoonsgegevens verzamelen van mensen die hier toestemming voor hebben gegeven. Voor de hand liggende persoonsgegevens zijn iemands naam, adres en woonplaats. Maar ook telefoonnummers en postcodes met huisnummers zijn persoonsgegevens.

    Gevoelige gegevens als iemands ras, godsdienst of gezondheid worden bijzondere persoonsgegevens genoemd. Deze zijn door de wetgever extra beschermd. (bron: Autoriteit Persoonsgegevens)

  • Je mag alleen e-mails versturen naar mensen die hier aantoonbaar toestemming voor hebben gegeven.
  • Het geven van toestemming moet een expliciete handeling zijn. Lees hiervoor meer onder het kopje over je opt-inpagina.
  • Wanneer je een e-mailadres voor meerdere doelen verzamelt, moet voor elk doel apart toestemming worden gegeven.
  • Je moet als bedrijf kunnen aantonen dat de personen wiens gegevens je verzamelt en naar wie je e-mails verstuurt hiervoor actief toestemming hebben gegeven.

Hoe richt ik de opt-inpagina van mijn website in?

Een opt-inpagina is een webpagina die wordt ingericht met het doel om een naam en e-mailadres te krijgen van bezoekers. Door deze gegevens achter te laten op de opt-inpagina, geeft de betreffende persoon toestemming om het mailadres in de mailinglijst te plaatsen. Dit is voor jou als ondernemer dé manier om op legale wijze een e-maillijst samen te stellen.

Bij het inrichten van je opt-inpagina is het belangrijk om op een aantal dingen te letten:

  • Het geven van toestemming om op de mailinglijst te komen moet een actieve handeling zijn. De websitebezoeker moet bijvoorbeeld een vinkje aankruisen. Dit vinkje mag niet automatisch aangekruist staan.
  • De toestemming moet vrij gegeven kunnen worden. Je mag websitebezoekers uiteraard wel vragen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, maar dit mag geen voorwaarde zijn voor het krijgen van een weggever, het opnemen van contact of het downloaden van een bepaald bestand.
  • Op je opt-inpagina moet je – het liefst met een link – verwijzen naar je privacyverklaring, die ook op je website te lezen moet zijn. Het is echter niet verplicht om een akkoord te vragen op je privacyverklaring.

Meer over het inrichten van je opt-inpagina, inclusief voorbeelden van hoe het wél en niet moet lees je hier.

Heb je deze artikelen al gelezen:

Hulp bij SEO

Wil je hulp bij SEO of je website dan ben je bij Geryaal aan het juiste adres. Hier helpt Geryaal je mee:

Contact

Heb je vragen? Neem gerust contact met mij op!

Over de schrijver
Ik ben Gery en ik help gepassioneerde en gedreven ondernemers met onwijs veel vakkennis in hun unieke worsteling met het internet. We gaan samen de brug slaan tussen de techniek van de website en het volgen van je hart!
Reactie plaatsen

Cookies