Unieke en goede content schrijven voor SEO: de voorwaarden!

Unieke en goede content schrijven voor SEO: de voorwaarden!

Wat zijn de voorwaarden voor unieke en goede content?

Goede vraag of niet?

Wist je dat daarover geen regelgeving bestaat binnen de EU. Er zijn geen officiële richtlijnen voor unieke content.

Te pas en te onpas wordt geroepen dat unieke content belangrijk.

Logische vervolgvraag is dan:

Wat maakt content goed?

Hoe zorg je dat je opvalt met content in de wirwar van geschreven pagina’s op internet?

Ik geef je een aantal richtlijnen voor goede content vanuit mijn praktijkervaring.

Jouw visie of de visie van de organisatie

In goede content komt jouw visie naar voren. In feite illustreert de content jouw vakmanschap. Het interessante is dat je met jouw visie onderscheid maakt ten opzichte van de concurrentie. Er is immers maar 1 iemand met jouw ervaring en jouw kennis.

De content is uniek

Goede content is unieke content. Dat betekent dat je de teksten dus niet bij de concurrentie van de site jat. Onderaan de streep heb je daar niks aan!

Twan is een klant van mij. Hij verzorgt chiptuning.

Wat hij wilde was vindbaar worden.

Tijdens het eerste gesprek stelde ik vragen over het hoe, wat, waar en waarom!

Hij zei: kun je niet gewoon kijken wat anderen erover schrijven?

Mijn antwoord: nee

Want dat had ik allang bekeken. 95% van alles wat hierover geschreven was, was hetzelfde.

Gewoon gekopieerd.

Ik zei: ‘ik wil weten wat je jouw klanten vertelt, welke vragen ze hebben en dit vertalen naar artikelen op de site’

Want dat maakt het verschil met een ander.

Zorg dat jouw visie naar voren komt in de website.
Zorg dat jouw visie naar voren komt in de website.

Praktijkervaring

Jouw praktijkervaring moet centraal staan. Die ervaring is uniek, het garandeert dus unieke content. Het geeft bezoekers herkenning. Ook illustreert het ervaring en vakmanschap.

Ik ken ondernemers die overlopen van praktijkvoorbeelden. Het ene na het andere verhaal schudden ze zo uit hun mouw.

Het leuke is ook dat je bezoekers meeneemt in jouw verhaal!

Duidelijk en helder geschreven

De content moet duidelijk en helder geschreven.

De directeur moet begrijpen wat je schrijft, de kantinejuffrouw ook (even gechargeerd). Zaken beschrijven in een taal die niemand begrijpt heeft geen zin.

Ik kom nog even terug bij Twan, de chiptuningman. Hij vertelde mij dat het makkelijker was om klanten over de streep te trekken omdat de site al zoveel heldere informatie gaf. Hij hoefde niet meer uit te leggen wat een EGR klep was en hoe het werkte omdat het heel helder stond uitgelegd op de website.

Het is de discussie die ik voerde met een specialist in letselschade. De site stond bomvol technisch vakjargon. Begrijpelijk want zo werkt deze wereld. Alleen mijn uitgangspunt is dit:

Niet iedereen die te maken krijgt met een bedrijfsongeval of een auto ongeluk is universitair afgestudeerd. En dit zijn wel de mensen die via Google zoeken naar hulp wanneer ze met een dergelijk probleem te maken krijgen.

Dus hoe vertaal je vakjargon naar begrijpelijke taal voor iedereen die binnen jouw doelgroep valt.

Duidelijk en helder geschreven blogs
Zorg dat content aansluit bij de behoefte van jouw (potentiële) bezoekers.

Niet enkel rationeel en klinisch

Content kan niet enkel een rationele en klinische opsomming van feiten zijn.

De content moet raken en aanspreken.

En dat gebeurt op het moment dat je aansluit op de belevingswereld van een bezoeker, het moment dat er herkenning is. Ofwel: het moment dat het emotie oproept.

Anders gezegd: zorg dat je website geen schoolboek wordt. Ik ken het voorbeeld van een site die scoorde in Google. Van nul naar honderden bezoekers per dag.

Er was echter 1 probleem: er belde nooit iemand.
De conversie was nul.

Probleem was dit: de website was te theoretisch.

Artikelen over zaken als SWOT Analyses en marketingplannen scoorden wel in Google maar niet bij bezoekers. Omdat het was alsof je weer in de schoolbanken zat tijdens een supersaaie marketingles.

Wat ontbrak waren de praktijkvoorbeelden en de ervaring. Want wat kun je nu met een SWOT Analyse als ondernemer, hoe zet je dit in en wat is de toegevoegde waarde van jouw organisatie in deze materie? Waarom moet ik jou inschakelen voor hulp?

Aansluiting bij klanten, doelgroep, vragen en problemen

De content sluit aan bij jouw klanten, jouw doelgroep, jouw diensten en de vragen en problemen waar klanten mee worstelen. Dat is essentieel. Je moet weten wat er leeft bij klanten. Dat achterhaal je heel eenvoudig. Schrijf maar eens op:

  • Welke vragen stellen klanten?
  • Tegen welke problemen lopen klanten aan
  • Welke oplossing biedt je?
  • Hoe zouden mensen zoeken in relatie tot een dienst of een probleem, vraag er eens tien in je omgeving die niet in het vak zitten

Ken je kwaliteiten

Content schrijf je over zaken die bij jou of jouw organisatie vanzelf gaan. Die dingen waarin je heel goed bent dus!

Dat betekent dat bezoekers die hierop aansluiten jou ook vragen voor de dingen waar je heel goed in bent.

Voorbeeld:
Als SEO Specialist en SEO Schrijver komt het regelmatig voor dat ik de vraag krijg of ik ook Facebook Adverteren verzorg. Mijn antwoord is altijd nee. Ik kan je wel op weg helpen maar het is niet mijn specialisme. Daar zijn andere mensen beter in. Dus ondanks dat het gerelateerd is aan wat ik doe (het is allemaal online marketing) wil ik graag mensen die mij bellen omdat ze serieus willen stijgen qua bezoekersaantallen.

Dus mijn vraag is:

Wat is jouw absolute specialisme? Waar word je blij van en wat gaat je makkelijk af?

Verrijk je content

Voor Google en voor je bezoekers is het buitengewoon waardevol wanneer je jouw content verrijkt met afbeeldingen, video’s, infographics of geluidsopnamen (podcasts). Heb je er wel eens aan gedacht om een video te maken als aanvulling op je blog. Deze kun je ook weer gebruiken voor je social media en een eventuele Youtube Strategie.

Je content moet helder geschreven zijn

De relatie tussen goede content en vindbaarheid

De hamvraag m.b.t. SEO is altijd: wat is SEO? Is dat puur het technisch optimaliseren van al je artikelen of is het meer?

Volgens mij gaat SEO en vindbaarheid altijd over de behoeften van jouw bezoekers. Je kunt een site van A tot Z optimaliseren op technische punten (zoals heading tags, de metadescription, de google titel, afbeeldingen en interne links) en toch geen extra bezoekers naar je site halen.

Ik kom het regelmatig tegen.

‘We hebben al zoveel geïnvesteerd in SEO maar de bezoekersaantallen en aanvragen stijgen niet’

Het kan zijn dat je teksten schrijft over onderwerpen waar mensen niet naar zoeken.

Ofwel je hebt geen juist beeld van het zoekgedrag van een bezoeker.

En onder zoekgedrag versta ik simpelweg dat wat leeft onder jouw potentiële klant in elk stadium van het proces: dus van oriëntatie tot aanschaf. Het is het stadium waarin je de zoekwoordentools nog even links kunt laten liggen, die zijn enkel handig ter aanvulling.

Voorwaarden voor goede content voor SEO

Wat als je niet wilt of kunt schrijven?

Wil of kun je niet zelf je teksten schrijven? Dan is het verstandig om dit uit te besteden. Essentieel is wel dat jij de input verzorgt voordat de tekstschrijver aan de slag gaat. Jij bepaalt de inhoud van het artikel. Taak van de tekstschrijver is om jouw kennis en kunde op papier te krijgen. Je kunt input verzorgen door:

  • de tekstschrijver een aantal dagen mee te nemen tijdens werkzaamheden
  • je te laten interviewen door de tekstschrijver
  • een grove inhoudelijk aanzet te geven in een paar zinnen zonder dat je let op interpunctie, grammatica en lopende zinnen
  • video’s op te nemen
  • audio opnames in te spreken

Kortom

Zorg dat je unieke content schrijft. Schrijf vanuit jouw eigen ervaring, kennis en kunde!

Vergelijkbare berichten