Behoeften klanten leren herkennen: zoekwoordenonderzoek en SEO
arrow_drop_up arrow_drop_down

Behoeften van klanten herkennen essentieel voor succes van de website

Wanneer je wilt dat jouw website vindbaar is voor ‘mogelijke’ klanten dan is een eerste voorwaarde dat je in de teksten rekening houdt met de behoeften van jouw klanten.

Schrijven voor Google of de klant

Schrijven volgens de richtlijnen van Google is belangrijk. Dan spreken we voornamelijk over de technische voorwaarden van een tekst en deze zijn belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie. We zetten een paar eisen op een rij:

  • de paginaopbouw moet duidelijk zijn
  • de naam van de URL is belangrijk
  • de metadescription moet een goede samenvatting van de inhoud van de pagina zijn
  • de paginatitel moet kloppen

Toch zijn dit randvoorwaarden. Eigenlijk moeten we ’t daar niet meer over hebben met elkaar. We gaan ’t hebben over jouw klant.

De klantbehoefte centraal op jouw website

Te vaak denken ondernemers nog aanbodgericht. Er wordt voortdurend gepraat over wat een onderneming te bieden heeft. Doe jij dit ook wanneer je met de website aan de slag gaat dan sla je de plank mis. Klanten zoeken het minst op wat je te bieden hebt. Klanten zoeken op problemen die men ervaart en waarvoor je misschien een oplossing kunt bieden.

Het is zaak dat jij behoeften invult. Mensen willen behoeften vervullen en dat is ook enige wat maakt dat iemand in beweging komt. Worden behoeften ingevuld dan ontstaan er positieve gevoelens, wordt een behoefte verstoord dan ontstaat er een negatief gevoel.

Misverstanden over behoeften

Er bestaan misverstand over behoeften. Deze misverstanden ontstaan doordat je makkelijk geneigd bent om het ‘middel om de behoefte te vervullen’ te verwarren met de ‘daadwerkelijke behoefte’.

Praktisch vertaald: je hebt geen behoefte aan een nieuwe auto maar je hebt behoefte aan snelheid en gemak. Ook geeft een auto invulling aan de behoefte aan vrijheid. Je bepaalt met de auto immers zelf waar je heen wilt en wanneer je ergens wilt in een vlot tempo. Ander voorbeeldje: in organisaties is er geen behoefte aan organisatiemodellen of structuren, er is behoefte aan duidelijkheid.

Besluit iemand om Google te openen en te gaan zoeken naar ‘iets’ dan heeft hij een behoefte. Als ondernemer vul je met jouw diensten een bepaalde behoefte in. Maar … het is voor ondernemers lastig om potentiële klanten al in het voortraject bij de kladden te grijpen.

Vindbaarheid website Zoekwoordenonderzoek

Behoeftegericht schrijven van webteksten

In de praktijk blijkt het voor ondernemers moeilijk om aan te geven waar klanten op zoeken. In de dagelijkse praktijk ben je met het eigen vak bezig. Zaken lijken zo vanzelfsprekend dat het lastig blijkt om de klant te volgen en zodoende te achterhalen hoe de klant eigenlijk te werk gaat als hij op zoek gaat.

Ik geef je twee voorbeelden:

Website jurist

Een mooi voorbeeld is een website van een jurist. Op de website stonden alleen maar webteksten die gingen over familierecht en arbeidsrecht. Dat is (zeker!) niet onbelangrijk maar voor de vindbaarheid van de website onvoldoende. Er is namelijk maar een beperkt aantal mensen wat op familierecht of op arbeidsrecht zoekt.

Daarvoor moet je immers al weten wat familierecht of arbeidsrecht is. De kans is groter dan potentiële klanten zoeken op ontslag (transitievergoeding, ontslagvergoeding, op staande voet ontslagen) of echtscheiding (partneralimentatie, alimentatie).

Website coach

Een ander mooi voorbeeld is de website van een coach. Deze coach heeft in zijn pakket de dienst assertiviteitstraining. Daar wordt hij op goed op gevonden. Maar hij wordt nog veel meer gevonden op de redenen waarom iemand een assertiviteitstraining zou willen volgen. Redenen kunnen zijn:

  • je wilt nee leren zeggen
  • je hebt moeite met grenzen aangeven
  • je wilt leren om duidelijker je grenzen aan te geven

Zie je het verschil in benadering?

Zoekwoordenonderzoek

Wanneer je bovenstaande helder voor ogen hebt wordt het ook duidelijk hoe je jouw zoekwoordenonderzoek inricht. Tegenover elke dienst die je beschrijft staan een ‘aantal problemen’. Dus pak eens pen en papier en beschrijf welke problemen jij oplost met een specifieke dienst. De content rolt in feite zo uit de pen.

Dus praktisch:

  • wanneer je nog nooit van aspirine gehoord hebt zoek je niet op aspirine maar op ‘hoe kom ik van mijn hoofdpijn af?’
    • In dit geval beschrijf je het product ‘de aspirine’ maar ook het probleem ‘hoe kom je van je hoofdpijn af?’
  • wanneer je nog nooit van SEO hebt gehoord zoek je op: ‘ik heb geen bezoekers op mijn website’
  • wanneer je nog nooit van drainage gehoord hebt zoek je op: ‘er blijft water in de tuin staan’.

Begrijp je waarom het essentieel is dat je de behoefte van jouw bezoeker leert achterhalen.

Lees ook: zoekwoordenonderzoek: waar zitten jouw potentiële bezoekers

Contact

Heb je nog vragen? Neem gerust contact met mij op.

Heb je dit al gelezen?

 

Website Jaarprogramma

website-tips-jaarprogramma

Wil je stappen zetten met je website? In het Website Jaarprogramma leer ik je hoe jouw website goed opzet en vindbaar maakt in Google aan de hand van hele praktische tips. Vragen kun je stellen in de community waar ik altijd persoonlijk reageer. Zo heb je dus persoonlijke begeleiding bij jouw website.

Lees meer: Website Jaarprogramma

Over de schrijver
Ik ben Gery en ik help gepassioneerde en gedreven ondernemers met onwijs veel vakkennis in hun unieke worsteling met het internet. We gaan samen de brug slaan tussen de techniek van de website en het volgen van je hart!
Luci

Door

Luci

op 14 March 2017

Dat is gemakkelijk gezegd, als je een website hebt over coaching, zoals jijzelf. Maar als je bos- en haagplantsoen verkoopt aan de tussenhandel, dan ben ik benieuwd waar jij mee komt, als behoefte van deze handelaar. Je kunt hooguit zeggen: hij heeft behoefte aan snelle levering van plantjes. ook voor een webshop van t-shirts zie ik zo een twee drie niet een duidelijke behoefte.

Gery Stevens

Door

Gery Stevens

op 14 March 2017

Hoi Luci, De werkelijk behoeften achterhalen is wel eens moeilijk. Toch zal er niet iets gekocht of verkocht worden zonder dat er een behoefte achter verscholen zit. De wereld bestaat uit behoeften: klantbehoeften, organisatiebehoeften, marktbehoeften en persoonlijke behoeften. Behoeften zetten een mens in beweging om iets te doen of na te laten. Als mensen geen belang hebben wordt er niet gekocht. Dus in de ene business kan het iets meer voor de hand liggen dan in de ander maar het basisprincipe is het zelfde. Zaak is dus om daar onderzoek naar te doen. En dat vraagt wel een stukje diepgang (en dus tijd). Want je moet door de oppervlakkige bovenlaag heen de diepte in om te achterhalen waarom deze mensen (tussenhandelaars, t-shirtkopers) in beweging komen.

Reactie plaatsen

Cookies