Behoeften van klanten herkennen essentieel voor succes van de website

Behoeften van klanten herkennen essentieel voor succes van de website

Wanneer je wilt dat jouw website vindbaar is voor ‘mogelijke’ klanten dan is een eerste voorwaarde dat je in de teksten rekening houdt met de behoeften van jouw klanten.

Schrijven voor Google of de klant

Schrijven volgens de richtlijnen van Google is belangrijk. Dan spreken we voornamelijk over de technische voorwaarden van een tekst en deze zijn belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie. We zetten een paar eisen op een rij:

  • de paginaopbouw moet duidelijk zijn
  • de naam van de URL is belangrijk
  • de metadescription moet een goede samenvatting van de inhoud van de pagina zijn
  • de paginatitel moet kloppen

Toch zijn dit randvoorwaarden. Eigenlijk moeten we ’t daar niet meer over hebben met elkaar. We gaan ’t hebben over jouw klant.

De klantbehoefte centraal op jouw website

Te vaak denken ondernemers nog aanbodgericht. Er wordt voortdurend gepraat over wat een onderneming te bieden heeft. Doe jij dit ook wanneer je met de website aan de slag gaat dan sla je de plank mis. Klanten zoeken het minst op wat je te bieden hebt. Klanten zoeken op problemen die men ervaart en waarvoor je misschien een oplossing kunt bieden.

Het is zaak dat jij behoeften invult. Mensen willen behoeften vervullen en dat is ook enige wat maakt dat iemand in beweging komt. Worden behoeften ingevuld dan ontstaan er positieve gevoelens, wordt een behoefte verstoord dan ontstaat er een negatief gevoel.

Misverstanden over behoeften

Er bestaan misverstand over behoeften. Deze misverstanden ontstaan doordat je makkelijk geneigd bent om het ‘middel om de behoefte te vervullen’ te verwarren met de ‘daadwerkelijke behoefte’.

Praktisch vertaald: je hebt geen behoefte aan een nieuwe auto maar je hebt behoefte aan snelheid en gemak. Ook geeft een auto invulling aan de behoefte aan vrijheid. Je bepaalt met de auto immers zelf waar je heen wilt en wanneer je ergens wilt in een vlot tempo. Ander voorbeeldje: in organisaties is er geen behoefte aan organisatiemodellen of structuren, er is behoefte aan duidelijkheid.

Besluit iemand om Google te openen en te gaan zoeken naar ‘iets’ dan heeft hij een behoefte. Als ondernemer vul je met jouw diensten een bepaalde behoefte in. Maar … het is voor ondernemers lastig om potentiële klanten al in het voortraject bij de kladden te grijpen.

Behoeften van klanten herkennen essentieel voor succes van de website

Behoeftegericht schrijven van webteksten

In de praktijk blijkt het voor ondernemers moeilijk om aan te geven waar klanten op zoeken. In de dagelijkse praktijk ben je met het eigen vak bezig. Zaken lijken zo vanzelfsprekend dat het lastig blijkt om de klant te volgen en zodoende te achterhalen hoe de klant eigenlijk te werk gaat als hij op zoek gaat.

Ik geef je twee voorbeelden:

Website jurist

Een mooi voorbeeld is een website van een jurist. Op de website stonden alleen maar webteksten die gingen over familierecht en arbeidsrecht. Dat is (zeker!) niet onbelangrijk maar voor de vindbaarheid van de website onvoldoende. Er is namelijk maar een beperkt aantal mensen wat op familierecht of op arbeidsrecht zoekt.

Daarvoor moet je immers al weten wat familierecht of arbeidsrecht is. De kans is groter dan potentiële klanten zoeken op ontslag (transitievergoeding, ontslagvergoeding, op staande voet ontslagen) of echtscheiding (partneralimentatie, alimentatie).

Website coach

Een ander mooi voorbeeld is de website van een coach. Deze coach heeft in zijn pakket de dienst assertiviteitstraining. Daar wordt hij op goed op gevonden. Maar hij wordt nog veel meer gevonden op de redenen waarom iemand een assertiviteitstraining zou willen volgen. Redenen kunnen zijn:

  • je wilt nee leren zeggen
  • je hebt moeite met grenzen aangeven
  • je wilt leren om duidelijker je grenzen aan te geven

Zie je het verschil in benadering?

Zoekwoordenonderzoek

Wanneer je bovenstaande helder voor ogen hebt wordt het ook duidelijk hoe je jouw zoekwoordenonderzoek inricht. Tegenover elke dienst die je beschrijft staan een ‘aantal problemen’. Dus pak eens pen en papier en beschrijf welke problemen jij oplost met een specifieke dienst. De content rolt in feite zo uit de pen.

Dus praktisch:

  • wanneer je nog nooit van aspirine gehoord hebt zoek je niet op aspirine maar op ‘hoe kom ik van mijn hoofdpijn af?’
    • In dit geval beschrijf je het product ‘de aspirine’ maar ook het probleem ‘hoe kom je van je hoofdpijn af?’
  • wanneer je nog nooit van SEO hebt gehoord zoek je op: ‘ik heb geen bezoekers op mijn website’
  • wanneer je nog nooit van drainage gehoord hebt zoek je op: ‘er blijft water in de tuin staan’.

Begrijp je waarom het essentieel is dat je de behoefte van jouw bezoeker leert achterhalen.

Vergelijkbare berichten