Website Voornemens: wat zijn jouw doelen voor het nieuwe jaar?

Website Voornemens: wat zijn jouw doelen voor 2019?

We starten het jaar vol goede voornemens. Zowel op privé als zakelijk gebied. Heb je goede voornemens die betrekking hebben op je site? Wil je dit jaar nu echt eens:

  • meer bloggen
  • serieuze aanvragen uit je site halen
  • aan de slag met SEO en vindbaarheid
  • meer bezoekers naar je site halen
  • je complete site grafisch upgraden
  • een volledig vernieuwde website

Dan wordt het tijd dat je de voornemens omzet in concrete actiepunten.

Dingen die binnen jouw zone van invloed liggen

‘Ik wil aan het eind van 2018 elke maand 6000 bezoekers op m’n site’ zegt Dirk.

We zijn in gesprek over zijn website, hij is gestart als ondernemer.

Mijn antwoord: ‘dat wil iedereen’ 🙂

‘Serieus’, zegt hij: ‘binnen welk tijdsbestek realiseer ik dat?’

‘Dat hangt ervan af’, is mijn antwoord. ‘Het hangt af van de kwaliteit van je artikelen, de waarde van je site, de dienst die je levert en de mate van concurrentie. Oh ja, en ik zou Google bijna vergeten’

Saillant detail is dat je geen directe invloed hebt op Google. En ook niet op je concurrentie.

Website Voornemens: wat zijn jouw doelen voor het nieuwe jaar?

Hoeveel blogs ga je schrijven

Waar je wel invloed op hebt is hoeveel content je schrijft. Dit is een concreet handvat. Ook heb je invloed op de kwaliteit van de artikelen en de mate waarin je ze optimaliseert. Een concreet doel kan zijn:

Ik schrijf elke week drie blogs van minimaal 600 woorden en deze optimaliseer ik van A tot Z voor een goede vindbaarheid.

Dit betekent dat je aan het eind van het jaar 156 blogs en pakweg 95.000 woorden geschreven hebt. Mijn praktijkervaring vertelt je dat dit absoluut winst oplevert! (of je moet echt klinkklare onzin produceren)

De juiste doelen stellen

Goede doelen voldoen aan drie voorwaarden:

  • Ze sluiten aan op jouw persoonlijke behoeften
  • Je kunt concreet invloed uitoefenen op het behalen van het doel

Onrealistische doelen

Onrealistische doelen zijn een bron van teleurstelling. In 2 weken 400 blogs schrijven is ietwat overdreven, in 3 weken de universiteit halen ook (voor een normaal mens). Het is begrijpelijk dat je snel, sneller, snelst wilt. Maar een onrealistisch doel voelt niet prettig.

Stel dus een doel wat haalbaar is en past bij jouw manier van werken.

Goede doelen geven focus

Een goed geformuleerd doel geeft je focus. Zeg je: ik wil 1 blog per week schrijven dan is dit overzichtelijk en haalbaar. Zeg je: ik wil dit jaar 3000 bezoekers per maand dan is dit niet overzichtelijk. En dus weet je niet of het haalbaar is.

Vergelijk het met een fotocamera. Een lens kan niet scherpstellen op iets wat niet in beeld is. Zo werkt het met jouw doel ook.

Kjeld Nuis (schaatser, voor de niet-sportliefhebbers), kwalificeerde zich afgelopen week met 2 weergaloze races voor de Olympische Spelen. In zijn interview achteraf had hij het alleen maar over: ‘focus op diep zitten, focus op het afmaken van slagen’. Dat soort dingen. Je ziet dat hij enkel bezig is met de dingen waarop hij invloed heeft. Niet met de concurrentie, niet met de tegenstander, niet met de binnenbaan of de buitenbaan en niet met het einddoel (indirect natuurlijk wel).

Website Voornemens: wat zijn jouw doelen voor het nieuwe jaar?

Grote doelen omzetten naar kleine doelen

Het helpt om een groot doel om te zetten naar kleine doelen. Eelco de Boer stelt in zijn webinars altijd het volgende: wanneer je € 1000 euro per maand extra wilt verdienen, dan is dit omgerekend € 33-34 euro per dag. € 33 per dag verdienen klinkt veel haalbaarder dan € 1000 per maand omdat je het doel behapbaar maakt.

Dit geldt voor je blogs net zo.

De keerzijde van doelen

Doelen helpen bij het creëren van focus. Ze hebben echter ook een keerzijde. Voor je het weet verlamt het doel.

Ik bedoel maar te zeggen dat doelen niet altijd heilig zijn.
Een verkeerd gesteld doel haalt je uit de flow.

Want heb jij nog plezier in het schrijven van een blog wanneer er zo veel druk op zit? En creëer je optimaal wanneer je druk ervaart?

Ik ben ruimte nodig om te creëren. Om artikelen te schrijven die meer geven dan enkel theoretische kennis.

De kracht van consistentie

Heb je een doel voor ogen? Weet je absoluut zeker dat je dit wilt behalen? Consistentie is de sleutel tot succes.

Ik train sinds 1,5 jaar twee keer per week met een personal trainer in het park. Dit is voor mij een ontzettende eyeopener geweest. Mijn inzicht is dat wanneer ik consistent sport, ik fitter en vitaler ben en langzaam ook beter in vorm kom. Het levert dus resultaat op.

1 jaar lang, 2x per week sporten levert zichtbaar resultaat op.

Veel meer resultaat dan 3 weken wel sporten, 3 weken niet sporten.

Zelfde geldt wanneer je af wilt vallen. Eet je consistent minder (dan je deed toen je aankwam) dan zie je duurzaam resultaat. (kanttekening is wel dat dit ook afhangt van omstandigheden)

Vertaling naar je website

De vertaling naar je site is gauw gemaakt. Consistent een X-aantal woorden schrijven en plaatsen op je site levert winst op. Temeer omdat de concurrentie vaak stil zit.

Tony Robbins zegt: repetition is the mother of skill

Wanneer je bepaalde dingen steeds herhaalt, dan worden ze gewoonte. Dan hoef je er niet meer over na te denken. Je doet ’t gewoon!