Geld verdienen met affiliate marketing: heldere uitleg voor beginners

Geld verdienen met affiliate marketing: heldere uitleg voor beginners

Affiliate marketing kan een interessante inkomstenbron zijn voor je webshop of blog. Voor de een is het een leuk extra zakcentje, voor de ander zelfs een volledig inkomen. Het komt er simpel gezegd op neer dat je voor anderen of anderen voor jou producten/diensten verkopen. Benieuwd hoe affiliate marketing precies werkt? En of het iets voor jou is? Na het lezen van dit artikel heb je het antwoord op die vragen.

Wat is affiliate marketing?

Een nadeel van adverteren is dat je niet altijd weet wat je ervoor terugkrijgt. Zet bijvoorbeeld een advertentie in een krant en de vraag is of het genoeg nieuwe aankopen oplevert om de kosten te dekken.

In tijden van internet (SEA – adverteren via Google) is dit eenvoudiger meetbaar geworden, maar toch heb je nog steeds een aardig advertentiebudget nodig om veel nieuwe klanten te krijgen.

Met affiliate marketing werkt dat anders. Jouw affiliates promoten je product of dienst online en alleen wanneer mensen daadwerkelijk tot een aankoop overgaan betaal je ze een deel van de winst. Je bent dus pas geld kwijt als je zelf ook (meer) geld verdient.

Omgekeerd krijg je als affiliate tot wel 30% van de aankoopprijs wanneer iemand via jouw aanbeveling iets koopt. De aankoop verloopt trouwens nog steeds via de website van de verkoper. Je hoeft dus niet zelf te zorgen voor een online kassa of producten te verzenden.

Hoe werkt affiliate marketing?

Misschien dacht je tijdens het lezen al: ‘Maar hoe weet je nu zeker dat een verkoper ook een deel van de omzet aan de affiliate afdraagt? En hoe weet de verkoper wat via wie is verkocht?’

Hier heb je gelukkig systemen voor. Via een affiliate netwerk zoals Awin, Daisycon of Tradedoubler vinden verkopers en affiliates elkaar en de tussenpartij zorgt ervoor dat de betaling eerlijk verloopt. Grotere partijen zoals Bol.com of Wehkamp hebben vaak hun eigen partnerprogramma.

In de regel krijg je elke maand uitbetaald als je tenminste voldoet aan een minimumbedrag van 10 tot 50 euro.

Er is veel mogelijk met deze netwerken en zeker als je grote aantallen bezoekers krijgt, kun je er een aardige boterham mee verdienen. Vergelijkingssites zoals Kieskeurig of Besteproduct halen er zelfs een flinke omzet uit. Als kleine ondernemer loont het echter niet altijd de moeite. Hoe dat komt, zal ik je in het volgende hoofdstuk laten zien (plus een alternatief waar je sneller mee kunt verdienen).

Hoe verdien je geld als affiliate? [met rekenvoorbeelden]

Stel je voor: je bent grafisch ontwerper en je blogt regelmatig over je werkzaamheden. Veel van je bezoekers willen behalve een nieuw design voor hun website ook beter vindbaar worden in Google.

Je weet hier wel wat van af, maar je verkoopt er geen diensten voor. In je blog raad je bezoekers daarom een boek aan waarmee ze zelf met SEO (zoekmachineoptimalisatie) aan de slag kunnen. Je plaatst een link naar het boek via het partnerprogramma van Bol.com.

Je blog blijkt een groot succes! Duizenden mensen lezen het en tientallen mensen klikken op de link. Per verkoop krijg je een commissie van 6% – laten we zeggen dat het boek 20 euro kost – in totaal heb je na een half jaar met je succesvolste artikel… nog geen 50 euro verdiend. Kijk maar mee:

  • Succesvolle blog: 4000 bezoekers
  • Click-through-rate: 5% (deze mensen bekijken het boek op Bol.com)
  • Conversieratio: 20% (1 op 5 mensen koopt het boek ook echt)
  • Jouw commissie: 6% per verkoop van 20 euro
  • Totale opbrengsten: ((4000)*0.05*0.2)*(20*0.06)= 48 euro

Dat houdt niet echt over, toch?

Natuurlijk kun je wat experimenteren met hoe en waar je de link naar het boek plaatst, je tekst net wat overtuigender schrijven, meerdere blogs met affiliate links produceren, maar toch: je inkomsten blijven beperkt.

Geld verdienen met affiliate marketing: heldere uitleg voor beginners

Werken met kleine ondernemers

Soms is het daarom slimmer om direct samen te werken met andere kleine ondernemers. Zeker wanneer je digitale producten aanbiedt.

Laten we het voorbeeld van de grafisch ontwerper nog even aanhouden. Stel nu dat ze in de dezelfde succesvolle blog linkt naar een online cursus (met begeleiding) om beter vindbaar te worden in Google.

De verrekening vindt plaats via een onafhankelijke derde partij. Bijvoorbeeld het affiliatenetwerk van PayPro. Omdat de cursus wat duurder is dan het boek, haalt deze misschien een lagere conversie. Ze biedt echter meer waarde aan haar klanten en haalt ook een (veel) hogere marge per verkoop. We slaan weer even aan het rekenen:

  • Succesvolle blog: 4000 bezoekers
  • Click-through-rate: 5% (deze mensen bekijken de cursus)
  • Conversieratio: 10% (1 op 10 hiervan gaat de cursus volgen)
  • Jouw commissie: 30% per verkoop van 97 euro
  • Kosten gebruik PayPro netwerk (?)
  • Totale opbrengsten: ((4000)*0.05*0.1)*(97*0.3)= 582 euro

Dat begint er al meer op te lijken! Maar is het omgekeerd ook wel zo’n goed idee? Wat is als verkoper de beste affiliate-strategie?

Hoe vind je als verkoper de juiste affiliates? [volume versus marge]

Ik denk dat deze factoren in ieder geval een rol spelen:

  • Hoeveel marge haal je op je product?
  • Welk volume aan verkopen verwacht je?
  • Hoe groot is het afbreukrisico voor je merk?

Bouwen aan je eigen affiliatenetwerk

Om de online cursus SEO even als voorbeeld aan te houden:

Je hoeft geen rekening te houden met verzend-, opslag- of retourkosten. Daardoor kun je een hoge marge aan je affiliate bieden.

Je verwacht een beperkt volume aan verkopen.

Daardoor heb je meer tijd om geschikte affiliates te vinden.

Je hebt een hoog afbreukrisico; je expertise staat op het spel.

Daarom ga je op zoek naar kwalitatieve affiliates.

In dit geval loont het om zelf op zoek te gaan naar geschikte affiliates.

Denk bijvoorbeeld eens na voor welke verwante beroepsgroep het interessant zou zijn om jouw cursus als nevendienst te verkopen. Ga vervolgens via je LinkedIn-netwerk of via een Google zoekopdracht (evt. met de regio waarin je werkt) op zoek naar geschikte kandidaten. Ook kun je op zoek gaan naar blogs die over dit onderwerp schrijven.

Gebruikmaken van een groot affiliatenetwerk

Stel nu dat je een webshop gespecialiseerd in dierenknuffels hebt.

Je hebt te maken met verzend-, opslag- en retourkosten.

Daardoor kun je een lage marge aan je affiliates bieden.

Je verkoopt veel soorten knuffels en verwacht een hoog volume. Daardoor ga je op zoek naar kwantitatieve affiliates.

Je hebt een lager afbreukrisico; door de afbeeldingen is voor klanten al vrij duidelijk wat ze bestellen. Je hoeft affiliates niet zelf uit te kiezen.

In dit geval loont het om gebruik te maken van affiliatenetwerken.

Zeker als je ook internationaal verkoopt, loont het de moeite om je aan te melden bij bijvoorbeeld Awin, TradeTracker of Daisycon.

Conclusie: affiliate marketing iets voor jou?

Hopelijk heb je nu een beetje een beeld van wat affiliate marketing is en wat je er als verkoper of affiliate mee kunt bereiken.

Het is een vakgebied waarbij het wel even duurt voordat je het perfect in de vingers hebt, maar de resultaten kunnen dan ook veelbelovend zijn.

Of je nou dierenknuffels of online cursussen verkoopt; het meeste leer je in mijn ogen door gewoon te beginnen.

Meld je aan bij een platform of ga zelf op zoek naar geschikte partners. Plaats vervolgens een (paar) linkje(s) op je blog of ga samenwerken met je eerste partner. Meet vervolgens wat wel en niet werkt.

Ik ben benieuwd naar je resultaten!