Wat is een thumbnail?

Surf jij wel eens op YouTube en zie jij telkens vóór dat je op een video klikt een rechthoekige afbeelding bij de video? Deze rechthoekige afbeelding wordt ook wel een thumbnail genoemd. Je kunt een thumbnail volledig naar eigen wens ontwerpen en uploaden. Je kunt echter ook een fragment uit jouw YouTube video kiezen en deze als thumbnail gebruiken.

Voorbeeld

Wat is een thumbnail?

In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een thumbnail. 

Het belang van een thumbnail

Een thumbnail is belangrijk voor jouw YouTube video. En dat heeft de volgende redenen:

  • Een thumbnail laat jouw YouTube kanaal- en video er verzorgd uitzien;
  • Een thumbnail vergroot je kans op meer weergaven, helemaal wanneer je de bezoeker door de thumbnail weet te pleasen;
  • Door een relevante bestandsnaam aan de thumbnail toe toe voegen bestaat de kans dat je thumbnail (afbeelding dus) hoog in Google Afbeeldingen wordt gerangschikt;
  • Een thumbnail kan goed in kaart brengen waar de video over gaat.

Clickbait

Clickbait thumbnails YouTube

In YouTube wordt vaak gebruik gemaakt van clickbait. Clickbait is een manier waarop je interesse wekt bij jouw potentiële kijker. Interesse opwekken is goed, maar bij clickbait is het op een dusdanig overdreven en gedramatiseerde manier met als doel dat er heel veel op geklikt wordt. Een voorbeeld zie je in de afbeelding hieronder.  In bovenstaand voorbeeld spreek je van clickbait, maar wel op een humoristische manier dat gerelateerd is aan de video. Er zijn echter ook video’s met een niet gerelateerde, overdreven thumbnail. Dit is een zware vorm van clickbait en kan worden bestraft door YouTube. Let hier dus goed op!

Automatische thumbnail

Elke video op YouTube heeft een thumbnail. Ook al heb je nog nooit een thumbnail ontworpen, toch zal elke video er één hebben. Als jij zelf geen thumbnail upload, dan kiest YouTube automatisch een fragment uit jouw video en zal het deze gebruiken als thumbnail. Dat kan een nadeel zijn. Misschien pakken ze net dat fragment uit de video dat jij een hap van je appel neemt. Dat zit er natuurlijk niet heel charmant uit.

Vergelijkbare berichten

  • Wat is content?

    Content kun je zien als informatie. In feite geef je informatie weg naar iemand anders. Informatie kan in verschillende tekstsoorten geplaatst worden. Je kunt mensen amuseren, informeren, overtuigen, beschouwen en activeren. Met overtuigen bedoel ik bijvoorbeeld een column. Bij activeren gaat het bijvoorbeeld om advertenties. En bij beschouwen geef je bijvoorbeeld een recensie weg. Het…

  • Wat is zoekwoordenonderzoek?

    Als je iets via Google wilt zoeken dan gebruik je zoekwoorden. Nadat je het zoekwoord hebt ingetypt en je op ‘enter’ hebt gedrukt verschijnen er talloze pagina’s met gerelateerde websites. Om te scoren met jouw website is het daarom van belang uit te zoeken welke zoekwoorden er worden gebruikt. Dit wordt ook wel zoekwoordenonderzoek genoemd. Long tail-…

  • Wat is bouncepercentage?

    Wat is het bouncepercentage en wat kun je met dit cijfer wanneer je je site wilt analyseren? Open je Google Analytics dan zie je in je beginscherm een aantal gegevens staan waaronder het zogenaamde bouncepercentage. Simpel gezegd laat het bouncepercentage hoeveel bezoekers je website verlaten nadat ze maximaal één pagina geopend hebben. Bijvoorbeeld: iemand ziet een…