Wat is een homepage?

Een homepage is vaak de allereerste pagina die een bezoeker te zien krijgt als hij of zij rechtstreeks naar jouw website surft. Het is eigenlijk het visitekaartje van jouw website en bedrijf. Het is het allereerste beeld wat de bezoeker krijgt, en dat maakt de homepage een belangrijke pagina op je website. Op een homepage verwelkom je de bezoekers. Je probeert ze te verleiden door te klikken naar vervolgpagina’s.

Het is echter mogelijk dat de bezoeker niet rechtstreeks naar jouw website surft, maar via de zoekresultaten op een andere pagina terechtkomt. Op veel websites is het voor de bezoeker vanaf deze pagina eenvoudig om op de homepage terecht te komen. De homepage staat vaak in de menu, maar je kunt ook vaak op het logo klikken die bovenin de website staat.

Waar voldoet een goede homepage aan?

Je homepage moet in basis aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Het verteld heel duidelijk wat het doel van je bedrijf/site is. Daarmee komen jouw diensten ook naar voren.
  • Je geeft een soort voorproefje weg van wat er op jouw site te vinden is.
  • In één oogopslag heeft de bezoeker een gevoel over wie jij bent.
  • Je gaat in op de vragen van jouw bezoeker en je probeert hem of haar te overtuigen dat jij de juiste persoon bent om de vraag te beantwoorden.
  • De homepage is duidelijk. Het straalt wat uit, heeft geen overbodige tekst en geen overbodig extra design. Het is simpelweg het visitekaartje van je website en bedrijf.

Verplaats je in jezelf. Als jij surft op het internet en je komt op een website die slordig is, die vaag is in de werkelijke diensten die worden aangeboden, die onoverzichtelijk is en waar totaal geen identiteit achter zit. Wat doe je dan? Hoogstwaarschijnlijk sluit je hem af en ga je vrolijk verder opzoek naar een site die je wel aanspreekt. Er zijn immers genoeg bedrijven die exact hetzelfde doen. Een goede homepage is dus erg belangrijk. 😉

Vergelijkbare berichten

  • Wat is een sitemap?

    Een sitemap is een totaal overzicht van alle links in jouw website. Door het aanmaken van een sitemap optimaliseer jij jouw website. Zoekmachines, zoals Google, waarderen deze vormen van optimaliseren. Zonder een sitemap op je website indexeert Google jouw website een stuk langzamer. Met een sitemap bied je hulp aan de zoekrobot.   In bovenstaande afbeeldingen zie je…

  • Wat zijn keywords?

    Keywords, ofwel een sleutelwoord, zijn woorden die je intikt in een zoekmachine. Het zijn in feite de belangrijkste woorden van een bepaald artikel waarop jij optimaliseert zodat jij hoog in een zoekmachine komt te staan. Verschillen in keywords Er zijn 2 soorten keywords, ofwel zoekwoorden: Shorttail zoekwoorden Shorttail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met minder dan 3 woorden. Binnen…

  • Wat is een URL?

    Als jij navigeert naar een eindbestemming, dan moet jij jouw navigatiesysteem instellen op het adres van de bestemming. Als jij geen adres invoert dan weet het navigatiesysteem niet waar jij naar toe wilt. Dit geldt ook voor de URL op het internet. Elke pagina op een website heeft een adres. Bij het intypen of het klikken van…

  • Wat is een alt-tekst?

    Een alt-tag, ofwel een alt-tekst (alternatieve tekst), is de titel van een afbeelding op je website waarin kort wordt uitgelegd wat er op de afbeelding te zien is. Een alt-tag is belangrijke informatie voor zoekmachines, omdat deze een afbeelding niet kunnen lezen. Ook wanneer afbeeldingen niet geladen worden of voor mensen met een visuele beperking…

  • Wat is een WordPress plugin?

    WordPress levert een standaard kern van de website. Buiten die kern om kun je de website uitbreiden met een plugin. Het is een aanvulling of verbetering van de huidige functionaliteiten. Voorbeelden van plugins zijn: Open source WordPress is een Content Management System (CMS) met een open source. Dat betekent dat elke ontwikkelaar gratis nieuwe plugins kan produceren…