Wat is Google Webmastertools en Google Search Console?

Google Webmastertools, of Google Search Console, is een hulpprogramma die je een globaal inzicht in kliks per positie in Google laat zien. Het is daarmee een programma voor elke webmaster en voor iedereen die een website heeft of beheert. Je kunt zien hoe vaak en op welke zoektermen internetgebruikers via Google op jouw website terecht zijn gekomen.

Wat kun je verder met Google Webmastertools?

  • Je kunt een sitemap aan Google toevoegen
  • Je kunt 1x achterhalen of je website 404 fouten heeft
  • Binnen Google kun je URL’s verwijderen
  • Je kunt analyseren waarop bezoekers binnenkomen
  • Het is mogelijk artikelen te laten fetchen (indexeren) door Google

Welke informatie geeft de tool vrij?

Naast een inzicht in de kliks per positie en hoe vaak en op welke zoektermen internetgebruikers zoeken, krijg je ook een overzicht van meerdere prestaties van je website.

  • Hoe lang duurt het voordat een pagina geladen is?
  • Zijn er crawlfouten?

Daarnaast is het mogelijk instructies vrij te geven aan Google waarbij je kunt aangeven dat bepaalde pagina’s niet geïndexeerd morgen worden.

Vergelijkbare berichten

  • Wat is Joomla?

    Joomla is een Content Management Systeem (CMS). Het is een software die je op een webserver installeert en waarmee je vervolgens een website inricht. Het is te vergelijken met andere Content Management systemen, zoals WordPress en Drupal. Die software zorgt ervoor dat je website veel meer kan dan in ‘platte’ websites. Hiermee zijn stuk voor…

  • Wat is broncode?

    De broncode is een aanwijzing naar jouw computer toe die daarmee laat zien hoe jouw webpagina er moet komen te zien. Het is in feite de achtergrond taal waar elke computer mee werkt. Een programmeur of webbouwer voert deze code in. Hoe bekijk ik een broncode? Er zijn verschillende manier om de broncode te achterhalen:…

  • Wat is een stockfoto?

    Tegenwoordig worden websites gevuld met rijke content. Met rijke content wordt content bedoelt die je verrijkt met video’s, infographics, afbeeldingen, podcasts, et cetera. Bij het toevoegen van rijke content aan je artikelen kun je bijvoorbeeld denken aan een stockfoto. Door je content te verrijken verhoog je de grafische vormgeving en de uitstraling van je artikel /…