Wat is bouncepercentage?

Wat is het bouncepercentage en wat kun je met dit cijfer wanneer je je site wilt analyseren? Open je Google Analytics dan zie je in je beginscherm een aantal gegevens staan waaronder het zogenaamde bouncepercentage. Simpel gezegd laat het bouncepercentage hoeveel bezoekers je website verlaten nadat ze maximaal één pagina geopend hebben.

Wat is bouncepercentage?

Bijvoorbeeld: iemand ziet een blog van jou via Facebook. Hij/zij opent het blog en klikt daarna direct je website weg. Bijvoorbeeld: je komt op de homepage van een website en denkt direct: ‘dit is niks’ en klikt weg.

Een hoog bouncepercentage

Heb je een bouncepercentage boven de 70% dan kun je spreken van een hoog bouncepercentage. Dit kan verschillende dingen betekenen:

  • Bezoekers vinden je site niet interessant en klikken deze direct weg
  • Je geeft zulke goede informatie dat bezoekers maar 1 pagina hoeven te bezoeken
  • Je schrijft zulke slechte teksten dat bezoekers direct afhaken
  • Je bezoekers komen via social media waardoor ze ‘doorgaans’ vluchtiger lezen dan wanneer ze werkelijk zoeken
  • Je website is te traag waardoor bezoekers niet verder willen zoeken.

Een laag bouncepercentage

Een laag bouncepercentage laat zien dat je bezoekers meer dan 1 pagina inladen via je website. Dit kan er op wijzen dat:

  • Bezoekers je site uitermate interessant vinden en door klikken
  • Niet kunnen vinden wat ze zoeken en dus verdwalen op de website (vandaar de vele klikken)
  • Je bezoekers op een goede manier over je website leidt (je nodigt ze uit om door te klikken)
Wat is bouncepercentage?

Wat is beter?

Je ziet dat een hoog of een laag bouncepercentage niet per definitie goed of verkeerd is. Het komt nog wel eens voor dat een hoog percentage als negatief wordt beschouwd, terwijl dit niet altijd het geval is. Wanneer een pagina een hoog bouncepercentage heeft, betekent dit niet dat de pagina niet interessant was voor de bezoeker. Het is in alle gevallen raadzaam om je cijfers te analyseren. Zo kun je bijvoorbeeld ook het bouncepercentage voor aparte pagina’s, de homepage, organisch verkeer en verkeer via social media achterhalen. Aan de hand van deze gegevens kun je interessante conclusies trekken. Google Analytics is niet in staat geweest om te meten hoe lang de bezoeker op de pagina is geweest. Zaak is dat je hier een analyse op los laat waarna je de juiste conclusies kunt trekken.

Doelen website

Je kunt met je website verschillende doelen stellen. Denk bijvoorbeeld aan het:

  • Bouncepercentage verlagen
  • Bouncepercentage verhogen

Vergelijkbare berichten

  • Wat is content?

    Content kun je zien als informatie. In feite geef je informatie weg naar iemand anders. Informatie kan in verschillende tekstsoorten geplaatst worden. Je kunt mensen amuseren, informeren, overtuigen, beschouwen en activeren. Met overtuigen bedoel ik bijvoorbeeld een column. Bij activeren gaat het bijvoorbeeld om advertenties. En bij beschouwen geef je bijvoorbeeld een recensie weg. Het…

  • Wat is linkspam?

    Een linkspam is een link naar ongewenste of schadelijke websites. Bij spam zul je vooral denken aan mailtjes die in de ongewenste mailbox binnen komen. Toch heeft spam een veel bredere definitie. Het woord link, wat in linkspam staat, geeft al een aanwijzing. Op je website zou je links kunnen plaatsen naar relevante externe pagina’s. Zo is het…

  • Wat zijn crawlfouten?

    Google is continue bezig alle websites te indexeren om ze vervolgens te rangschikken in de zoekmachine. Deze indexatie is puur gericht op websites die nieuw zijn of websites die structureel in beweging blijven. Structurele bewegingen zijn: Crawlen Crawlen is het doorzoeken van een spider (de robot) van zoekmachines. Zoekmachines moeten jouw website kunnen crawlen om…

  • Wat is off page optimalisatie?

    Bij het optimaliseren van je website of webpagina wordt er onderscheid gemaakt tussen 2 factoren: Off page optimalisatie Bij off page optimalisatie gaat het om externe zaken die jou vindbaar gaan maken. Eén van de belangrijkste off page optimalisaties is het creëeren van waardevolle backlinks. Backlinks zijn links naar jouw website toe vanuit een andere…

  • Wat is een metadescription?

    De meta description is een kort geschreven tekst die verteld waar een pagina over gaat. Daarmee wordt het niet alleen duidelijk voor de bezoeker, maar ook voor een zoekmachine. De meta description die je invoert ziet er voor de bezoeker als volgt uit:  De meta description bestaat uit: Vereisten voor meta description Een SEO titel en meta description…

  • Wat is HTML?

    HTML is een opmaaktaal waarin je opmaakt kunt geven aan een stuk tekst. Het maakt niet uit op welke website je zit. Op de achtergrond van iedere website zit een HTML code verwerkt die de opmaak van de website mogelijk maakt. HTML is een acroniem voor het woord Hyper Text Markup Language. Door het gebruik…