Zoekwoordenonderzoek: waar zitten jouw potentiële bezoekers?

Zoekwoordenonderzoek: waar zitten jouw potentiële bezoekers?

Goed zoekwoorden onderzoek wordt de basis van een succesvolle website genoemd. Toch lopen de meningen over goed zoekwoorden onderzoek behoorlijk uiteen. De belangrijkste uitgangspunten staan in dit artikel. Aan de hand daarvan kun jij jouw eigen koers uitzetten.

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Zoek je iets via Google dan typ je een zoekwoord in. Aan de hand van dit zoekwoord verschijnen er talloze pagina’s met websites die gerelateerd zijn aan het zoekwoord wat jij gebruikt. Wanneer je wilt scoren met jouw website dan is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden bezoekers gebruiken.

Google Keywordplanner

Voor het vinden van de juiste zoekwoorden wordt vaak gebruik gemaakt van de Google Keywordplanner. Hierin kun je het zoekwoord invoeren wat van toepassing is op jouw branche en vervolgens geeft Google een overzicht van zoekwoorden die vaak en minder vaak gebruikt worden. Aan de hand van deze informatie wordt vaak een plan van aanpak opgesteld en content geschreven.

Helaas, helaas heeft Google in 2016 de keywordplanner minder toegankelijk gemaakt. Hierdoor is het niet zo eenvoudig meer om data op te halen aangaande bepaalde zoekwoorden. Heel vervelend wanneer je jouw zoekwoorden onderzoek hier altijd op gebaseerd hebt.

Google Keywordplanner

Elke dag 20% nieuwe zoekopdrachten

Is er een man overboord nu de keywordplanner minder beschikbaar is?

Nee, zeker niet! Ik zal je uitleggen waarom…

Elke dag worden er in Google 20% aan nieuwe zoekwoorden/zoekwoordcombinatie ingetikt die nog nooit eerder gebruikt zijn.

Laat deze zin eens even diep tot je doordringen. 20% van de zoekwoorden die dagelijks gebruikt worden zijn nog nooit eerder gebruikt door bezoekers. Dat betekent simpelweg dat volledig zoekwoorden onderzoek niet mogelijk is. Want je vandaag niet welke nieuwe zoekwoorden morgen gebruikt worden.

Shorttail en longtail zoekwoorden

Daar komt deze statistiek nog eens bovenop. 30% van de zoekwoorden die bezoekers gebruiken zijn shorttail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden bestaand uit 1 of maximaal 2 woorden. Voorbeeld: keuken, auto kopen, wasmachine kopen, spouwmuurisolatie. Vaak is de concurrentie op deze termen in Google moordend. Tegenover de shorttail zoekwoorden staan de longtail zoekwoorden. Dit zijn zoektermen van 3 of meer woorden die bezoekers gebruiken. Maar liefst 70% van de bezoekers zoeken via deze longtail zoekwoorden.

Shorttail en longtail zoekwoorden

De Google Zoekwoordenplanner geeft enkel informatie vrij over de 30% aan zoekwoorden die shorttail zijn. Simpelweg omdat het vrijwel onmogelijk is de andere 70% te structuren in een fatsoenlijk overzicht.

Concreet voorbeeld: stel je voor, elke keer dat jij de auto start komt er een grote zwarte rookpluim uit de uitlaat. Van de EGR Klep heb je nog nooit gehoord dus je zult niet gaan zoeken op EGR Klep. Grote kans dat je intikt: zwarte rookpluim uitlaat bij starten (of iets dergelijks). Daar waar de concurrentie in Google op de shorttail term EGR Klep moordend is, zal dit voor de longtail term niet zo zijn (meestal niet)

Wat zeggen deze statistieken?

Bovenstaande statistieken zeggen een aantal dingen:

  1. Staar je niet blind op 1 of 2 zoektermen waarmee je goed wilt scoren
  2. De Google keywordplanner kan een onderdeel zijn van je zoekwoorden onderzoek (maar het is zeker niet DE basis)

Staar je niet blind op 1 of 2 zoektermen

Ik werkte samen met een klant die het altijd had over 1 zoekwoord. Steeg hij een plekje met dit zoekwoord dan was het tevredenheid alom. Daalde hij een positie dan was de wereld te klein. De status van dit specifieke zoekwoord werd met argusogen gevolgd middels speciale tools.

Je blind staren op 1 of 2 zoekwoorden is een veelgemaakte fout. Bezoekers kunnen op tientallen of honderden zoektermen je site binnenkomen namelijk. Ik ken websites die met 150-200 zoekwoorden op de eerste 3 plekken in Google staan en met 600-700 zoekwoorden op de eerste pagina in Google.

Moet je je eens voorstellen hoeveel kansen je mist wanneer jij je blind focust op 1-2 zoekwoorden. Het gezegde: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden is voor de volledige 100% van toepassing op je websitebezoekers.

Kansen in longtail zoektermen

Veel ondernemers en bedrijven focussen zich met de website alleen op de shorttail zoektermen. Dit lijkt immers logisch: als je hovenier bent wil je op de term hovenier gevonden worden. Heb je een keukenbedrijf dan is het mooi wanneer je op het woord keuken naar boven komt. Enige nadeel: in Nederland zitten 8000 hoveniers, dus waar zit dan jouw onderscheid ten opzichte van de rest? Er zijn immers maar 8-10 plekken beschikbaar op de eerste pagina in Google.

Waarop baseer ik mijn zoekwoorden onderzoek?

Met bovenstaand verhaal in het achterhoofd vragen ondernemers zich vaak af waarop zij een contentplan moeten baseren. Mijn antwoord is altijd:

op de behoefte, de vragen en de problemen van je bezoekers

Een paar uitgangspunten voor jouw onderzoek:

Probleem is bekend, oplossing niet

Sommige bezoekers hebben een probleem waarvan ze de oplossing nog niet weten:

  • wanneer je nog nooit van aspirine gehoord hebt zoek je niet op aspirine maar op ‘hoe kom ik van mijn hoofdpijn af?’
  • wanneer je nog nooit van SEO hebt gehoord zoek je op: ‘ik heb geen bezoekers op mijn website’
  • wanneer je nog nooit van drainage gehoord hebt zoek je op: ‘er blijft water in de tuin staan’.

Stel dus eens een lijst op met daarop de 10 grootste problemen die horen bij de dienst/het product wat je aanbiedt.

Acute pijn oplossen

Doorgaans komt een mens alleen in beweging wanneer een bepaalde behoefte niet ingevuld wordt. Dit doet pijn (of is onaangenaam). Van daaruit gaan mensen op zoek naar een oplossing. Het zoekgedrag van een bezoeker zit niet anders in elkaar:

  • heb je last van je grote teen dan zoek je op ‘grote teen is blauw’
  • brandt er een lampje in je auto dan zoek je op ‘oranje lamp brandt auto’
  • geeft de magnetron een foutmelding meer dan zoek je op ‘foutmelding magnetron (XXX)

Kernvraag in je onderzoek mag dus zijn: tegen welke problemen lopen mijn bezoekers aan?

Uitschrijven van diensten

Bovenstaande geldt overigens niet alleen voor de problemen en de vragen van je bezoekers. Het geldt ook voor de diensten die je aanbiedt. Vaak stopt de indeling van de site bij de basisdiensten. Dus de autogarage doet onderhoud aan auto’s. Er staat 1 kopje met onderhoud auto op de site en that’s it! Nu het volgende:

  • Iemand die zijn ruitenwissers wil laten vervangen is niet op zoek naar de uitlijning van zijn banden
  • Iemand die last heeft van olielekkage is niet geïnteresseerd in koplamprenovatie

Doorvertaald: iemand die kapotte ruitenwissers heeft zoekt niet op onderhoud auto maar op ‘kapotte ruitenwissers’ of ‘ruitenwissers vervangen’. Dit zijn dus aparte diensten die je uit kunt schrijven.

Snap je? Je kunt niet specifiek genoeg zijn in het uitschrijven van de diensten op je website.

De blinde vlek van de ondernemer

Als ondernemer is het essentieel dat je de beweging naar je bezoekers maakt. De welbekende blinde vlek van de ondernemer zit in het feit dat alles binnen zijn vakgebied ‘zo logisch is’. Vakjargon en vakredeneringen zijn voldoende te vinden op internet.

Maar kun jij jouw buurvrouw ook in begrijpelijke taal uitleggen wat je doet en welke problemen je voor anderen oplost?

Ik kan toch in Analytics zien waar mijn bezoekers op binnenkomen?

‘Ja maar …’ vroeg iemand mij laatst ‘ik kan toch gewoon in Analytics zien waar mijn bezoekers op binnenkomen?’

Mijn antwoord: ja en nee. Ja, je kunt zien op welke pagina’s (en deels welke zoektermen) bezoekers al binnenkomen op je site. Maar nee, voor die zoektermen waar je nog geen pagina’s voor geschreven hebt kun je niet achterhalen of bezoekers hier ook op zoeken of niet.

Dus op dat moment komen ze niet bij jou op de site via die zoekterm. Maar dat kan ook niet … want je hebt geen content gekoppeld aan deze zoekterm.

Zoekwoorden onderzoek met de mens als basis

Het beste zoekwoorden onderzoek heeft als basis de mens die jouw website bezoekt. Dus pak je agenda en blok eens tien middagen voor een kop koffie met jouw buurman, partner, buurvrouw, vriend, neef, nicht of mede ondernemers en achterhaal eens hoe zij zouden zoeken. Noteer eens welke vragen mensen stellen die je winkel/showroom binnenlopen of noteer de vragen die ze telefonisch stellen.

In deze informatie zit een waanzinnige waarde voor je website.

De beweging naar je bezoeker maken

De beweging maken naar je bezoekers is essentieel voor het succes van je website.

Ooit vroeg men Nelson Mandela waarom hij Afrikaans was gaan studeren? Hij antwoordde: ‘weet je als je Afrikaans studeert, dan raak je hen in het hart’

En dat is precies waar het om gaat. Schrijf jij content waarmee jij precies inspeelt op het probleem, de vraag of de behoefte die leeft bij je bezoeker dan gaat je dit winst opleveren. Zowel in bezoekersaantallen als in aanvragen via je site.

De beweging naar je bezoeker maken

Zijn shorttail zoektermen dan niet belangrijk?

Met bovenstaande bedoel ik geenszins te zeggen dat shorttail zoektermen niet belangrijk zijn. Ik probeer je te laten zien dat het verleggen van je focus meer winst oplevert. Wanneer je op fel beconcurreerde zoektermen gevonden wilt worden is het zaak dat je met je website autoriteit opbouwt. Door een goede website structuur te creëren stijg je uiteindelijk ook in Google op de korte zoekwoorden.

Lokale vindbaarheid

Voor je lokale vindbaarheid kan het raadzaam zijn een aantal pagina’s in de regio aan te maken. Spammen is zinloos. Dus tig pagina’s voor 1 zoekterm hebben geen zin. Voorbeeldje: het heeft geen zin om het volgende te doen wanneer je gevonden wilt worden op tuinaanleg in Amsterdam.

  • tuin aanleggen Amsterdam
  • tuin laten aanleggen in Amsterdam
  • aanleg tuin Amsterdam
  • tuin door hovenier laten aanleggen Amsterdam

Allereerst is het erg spammerig. Ten tweede beconcurreer je jezelf op deze manier. Beter 1 goede pagina dan 10 halve pagina’s puur voor de vindbaarheid. En aanvullend: staat je website in z’n totaliteit goed dan kom je op deze zoektermen vanzelf bovendrijven.

Vergelijkbare berichten