Wat is een URL?

Als jij navigeert naar een eindbestemming, dan moet jij jouw navigatiesysteem instellen op het adres van de bestemming. Als jij geen adres invoert dan weet het navigatiesysteem niet waar jij naar toe wilt. Dit geldt ook voor de URL op het internet.

Elke pagina op een website heeft een adres. Bij het intypen of het klikken van een adres wordt je naar de eindbestemming gebracht (de website). Een URL, een acroniem van het woord Uniform Resource Locator, is dus een adres op het internet naar een bestand. Het bestand kan bijvoorbeeld een bestand of een webpagina zijn. 

Wat is een URL?

Hoe ziet een goede URL eruit?

Er zijn een aantal factoren die meespelen voor een goede Uniform Resource Locator:

  • Je gebruikt kleine letters
  • Het belangrijkste zoekwoord wordt erin verwerkt
  • Bij meerdere woorden plaats je tussen elk woord een streepje (-). Zorg ervoor dat het belangrijkste woord zo ver mogelijk naar voren staat.
  • Zorg ervoor dat ze leesbaar zijn. Een URL met de benaming 2324-dsd heeft totaal geen betekenis als het linkt naar een artikel over drainage in de tuin. Een goede URL voor deze pagina kan zijn drainage-tuin.

Waarom is een goede URL belangrijk?

Een goede URL is belangrijk voor de optimalisatie van jouw website. Je vertelt zoekmachines waar jouw pagina’s op de website over gaan. Daarmee verhoog je de waarde waardoor je beter scoort in de zoekmachine. In feite begint een URL met een waarde van nul. Wanneer jij vandaag een nieuw blog of artikel online zet dan moet je de waarde nog bewijzen aan Google. Heeft Google de pagina na een tijdje geïndexeerd dan krijgt de pagina een startwaarde. Deze startwaarde hangt af van:

  • de kwaliteit van je content
  • de wijze waarop je alles geoptimaliseerd hebt voor vindbaarheid
  • de betrouwbaarheid van je website
  • de grootte van je website
  • de snelheid van je site

Elke URL is uniek. Er bestaan geen 2 exacte dezelfde Uniform Resource Locators naar 2 verschillende webpagina’s.

Hier heb je invloed op..

Op een aantal dingen heb je direct invloed namelijk:

  • De kwaliteit van het artikel
  • De manier waarop je het artikel optimaliseert (dus hebben alle afbeeldingen een naam, staat je H1 goed, gebruik je interne links etc. etc.)

Je zorgt dus dat dit altijd goed staat. Dan krijg je hier een maximale waarde.

Niet direct zichtbaar, wel beïnvloedbaar

Daarnaast zijn er factoren die niet direct zichtbaar zijn maar waar je wel invloed op hebt zoals:

  • De grootte van je website (de hoeveelheid content)
  • De betrouwbaarheid van je website

Hoe groter de site wordt (ofwel hoe meer goede content je schrijft), hoe meer waarde Google aan de URL’s (websitepagina’s) gaat geven. De hele site lift qua reputatie dus mee op nieuwe content.

  • Dus artikel A staat al vier weken online.
  • Deze week plaats je artikel B en C.
  • Artikel A stijgt in Google doordat je B en C plaatst.

Hoe groter de site wordt en hoe waardevoller de content is des te beter zijn de posities die je in Google krijgt

Wijzig nooit zomaar een URL

Heel belangrijk: om deze reden is het belangrijk dat je nooit zomaar een URL verandert of een webpagina weggooit van je website. Als je jouw URL toch wilt veranderen moet je een redirect aanmaken. Het woord redirect zegt het al. Je verwijst iets door. In dit geval verwijs je bezoekers die op URL 1 klikken naar URL 2. Klikt iemand op de oude URL, dan gaat deze automatisch naar de nieuwe URL.

Vergelijkbare berichten

  • Wat is on page optimalisatie?

    Bij het optimaliseren van je website of webpagina wordt er onderscheid gemaakt in on page optimalisatie en off page optimalisatie. On page optimalisatie van je website is de eerste stap in het SEO proces. On page optimalisatie is het letterlijke optimaliseren van iedere pagina op de website. Per pagina zal er voor één zoekwoord (eventueel…

  • Wat is SEO?

    SEO is een acroniem van het woord ‘Search Engine Optimization’, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine-optimalisatie is het actief optimaliseren van een website door het verbeteren van interne en externe factoren zoals techniek of content (tekst). Zo kan je het bezoek naar je website of app, dat voortkomt uit relevante zoekwoorden die bezoekers in zoekmachines typen, verhogen….

  • Wat is een testimonial?

    Wat voor ondernemer je ook bent, je streeft altijd naar klanttevredenheid. Klanttevredenheid houdt je op de been en geeft een goed imago voor andere potentiële klanten. En waarom willen ondernemers dat? Juist. Omdat klanttevredenheid wordt doorgespeeld naar de toekomst. De klant zelf heeft een goed gevoel gekregen bij jouw onderneming en overweegt om in de…

  • Wat is een landingspagina?

    Een landingspagina is de pagina waarop jouw bezoeker binnenkomt op de website. Het is de pagina waar de bezoeker veelal binnenkomt via social media, advertenties, links in e-mails, Google AdWords of AdSense, via de radio, de televisie of simpelweg via de resultatenpagina van een zoekmachine. Feitelijk maak je op één van deze kanalen een advertentie. Door op…