Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina waarop jouw bezoeker binnenkomt op de website. Het is de pagina waar de bezoeker veelal binnenkomt via social media, advertenties, links in e-mails, Google AdWords of AdSense, via de radio, de televisie of simpelweg via de resultatenpagina van een zoekmachine. Feitelijk maak je op één van deze kanalen een advertentie. Door op de advertentie te klikken of ernaar te zoeken komen ze op jouw pagina terecht, de landingspagina. Het doel van een landingspagina is om jouw potentiële klant een handeling uit te laten voeren. Dat kan een formulier zijn die de bezoeker moet invullen, maar het kan ook een aanleiding zijn voor de bezoeker om een product of dienst aan te schaffen. Een goede landingspagina is van belang als je er conversie uit wilt halen.

Is elke pagina een landingspagina?

Ik kan mij voorstellen dat je denkt dat elke pagina op een website een landingspagina is. Feitelijk gezien klopt dat. Toch verschilt een landingspagina met de overige pagina’s. Een landingspagina heeft namelijk het specifieke doel dat de bezoeker een handeling uitvoert. Een geschreven artikel is daarmee dus geen landingspagina, omdat veel advertenties slechts informatief zijn.

Voorbeeld landingspagina

Er zijn tal van landingspagina’s die als voorbeeld genoemd kunnen worden. Eén van de voorbeelden is een pagina over Curaçao van TUI. Het is waarschijnlijk dat je op deze pagina terecht komt via resultaten uit een zoekmachine of via een advertentie. Je komt op deze pagina met een specifiek doel: je bent geïnteresseerd in een vakantie naar de Caraïben.

TUI maakt gebruik van jouw interesse. Ze schrijven op de pagina een goede tekst over het eiland, zodat de verleidingen steeds hoger worden om een vakantie te boeken. Naast de informatie over het eiland zie je overal prijzen van de goedkoopste vakantie. En dat allemaal met 1 doel: conversie halen. Ze willen dat je die vakantie gaat boeken. 

Voorbeeld landingspagina

Wat is een goede landingspagina?

Waar voldoet een goede landingspagina aan? Onderstaand heb ik een aantal tips.

  • Maak de pagina overzichtelijk en vermijd alle vormen die voor afleiding zorgen.
  • Geef vooral duidelijk aan wat de voordelen zijn van het product of de dienst.
  • Zorg voor een goede call-t0-action (CTA). Gebruik er niet teveel, markeer hem met een afwijkende kleur en maak hem duidelijk.
  • Maak de pagina persoonlijk.
  • Zorg dat de bezoeker je kan vertrouwen. Dit kun je doen door reviews of testimonials op de pagina toe te voegen of door logo’s van (bekende) bedrijven in de pagina te zetten waar je voor gewerkt hebt.

Vergelijkbare berichten

  • Wat zijn crawlfouten?

    Google is continue bezig alle websites te indexeren om ze vervolgens te rangschikken in de zoekmachine. Deze indexatie is puur gericht op websites die nieuw zijn of websites die structureel in beweging blijven. Structurele bewegingen zijn: Crawlen Crawlen is het doorzoeken van een spider (de robot) van zoekmachines. Zoekmachines moeten jouw website kunnen crawlen om…

  • Wat is een URL?

    Als jij navigeert naar een eindbestemming, dan moet jij jouw navigatiesysteem instellen op het adres van de bestemming. Als jij geen adres invoert dan weet het navigatiesysteem niet waar jij naar toe wilt. Dit geldt ook voor de URL op het internet. Elke pagina op een website heeft een adres. Bij het intypen of het klikken van…

  • Wat is een sitemap?

    Een sitemap is een totaal overzicht van alle links in jouw website. Door het aanmaken van een sitemap optimaliseer jij jouw website. Zoekmachines, zoals Google, waarderen deze vormen van optimaliseren. Zonder een sitemap op je website indexeert Google jouw website een stuk langzamer. Met een sitemap bied je hulp aan de zoekrobot.   In bovenstaande afbeeldingen zie je…

  • Wat is content?

    Content kun je zien als informatie. In feite geef je informatie weg naar iemand anders. Informatie kan in verschillende tekstsoorten geplaatst worden. Je kunt mensen amuseren, informeren, overtuigen, beschouwen en activeren. Met overtuigen bedoel ik bijvoorbeeld een column. Bij activeren gaat het bijvoorbeeld om advertenties. En bij beschouwen geef je bijvoorbeeld een recensie weg. Het…