Wat is on page optimalisatie?

Bij het optimaliseren van je website of webpagina wordt er onderscheid gemaakt in on page optimalisatie en off page optimalisatie. On page optimalisatie van je website is de eerste stap in het SEO proces. On page optimalisatie is het letterlijke optimaliseren van iedere pagina op de website. Per pagina zal er voor één zoekwoord (eventueel met varianten) worden geoptimaliseerd.

Hoe werkt on page optimalisatie?

Je zal aan Google moeten bewijzen dat jouw gekozen zoekwoorden echt relevant zijn op jouw website. Dit doe je door de zoekwoorden terug te laten komen in een bepaald aantal onderdelen zoals:

  • in de title-tag
  • in de meta-description
  • in URL’s
  • in koppen boven de tekst
  • en in je teksten zelf.

Zo zal je website eerder te zien zijn in zoekresultaten. Het belangrijkste is om te bewijzen dat jouw website de beste is.

Relevantie

Dit kan je het beste doen door Google hiervan te overtuigen zodat je hoog in alle zoekresultaten wordt gerangschikt. Het beste bewijs dat jij kunt aanleveren om de zoekmachine te overtuigen is het verkrijgen van externe hyperlinks. Jouw pagina wordt dan als relevant gezien door een andere webmaster, waardoor deze jouw link plaatst op zijn pagina.

Off page optimalisatie

Het is belangrijk voor Google dat jouw website als relevant wordt gezien door anderen. Je kan hier invloed op uitoefenen door off page optimalisatie zoals ‘linkbuilding’. Off page optimalisatie is het optimaliseren van externe factoren. Het zijn de zaken waar je minder invloed op hebt, maar waar Google wel dol op is. Andere vormen van off page optimalisatie zijn advertenties en social media.

Vergelijkbare berichten

  • Wat is een navigationele zoekopdracht?

    Je kunt zoekmachines met 3 soorten zoekopdrachten onderscheiden. Je hebt namelijk: Van deze 3 zoekopdrachten is de navigationele zoekopdracht de minst gebruikte manier van zoeken, maar wel de meest directe manier van zoeken. Waarom? Vergelijk het met een navigatiesysteem. Je weet naar welke locatie je wilt, maar je hebt geen idee hoe je er moet…

  • Wat is een testimonial?

    Wat voor ondernemer je ook bent, je streeft altijd naar klanttevredenheid. Klanttevredenheid houdt je op de been en geeft een goed imago voor andere potentiële klanten. En waarom willen ondernemers dat? Juist. Omdat klanttevredenheid wordt doorgespeeld naar de toekomst. De klant zelf heeft een goed gevoel gekregen bij jouw onderneming en overweegt om in de…

  • Wat zijn keywords?

    Keywords, ofwel een sleutelwoord, zijn woorden die je intikt in een zoekmachine. Het zijn in feite de belangrijkste woorden van een bepaald artikel waarop jij optimaliseert zodat jij hoog in een zoekmachine komt te staan. Verschillen in keywords Er zijn 2 soorten keywords, ofwel zoekwoorden: Shorttail zoekwoorden Shorttail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met minder dan 3 woorden. Binnen…

  • Wat is SEO?

    SEO is een acroniem van het woord ‘Search Engine Optimization’, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine-optimalisatie is het actief optimaliseren van een website door het verbeteren van interne en externe factoren zoals techniek of content (tekst). Zo kan je het bezoek naar je website of app, dat voortkomt uit relevante zoekwoorden die bezoekers in zoekmachines typen, verhogen….