Wat is een informationele zoekopdracht?

Er zijn verschillende soorten zoekopdrachten. Deze verschillen zitten hem in de manier van zoeken binnen een zoekmachine. De meest voorkomende zoekopdrachten zijn:

  • De informationele zoekopdracht;
  • De transactionele zoekopdracht;
  • De navigationele zoekopdracht.

Van deze 3 is de informationele zoekopdracht de meest gebruikte vorm van zoeken.

Wat is een informationele zoekopdracht?

Bij een informationele zoekopdracht ben je vaak op zoek naar een antwoord. De zoektocht begint bij een vraag. En om deze vraag te beantwoorden zoekt hij of zij informatie op via een zoekmachine. En via de zoekmachine zal deze persoon op websites komen die de vraag beantwoorden. Daarmee is het dus een informationele zoekopdracht. Je bent specifiek opzoek naar informatie.

Soorten zoekwoorden

De zoekwoorden die worden gebruikt bij een informationele zoekopdracht zijn vaak:

  • Wie (wie is de koning van België?);
  • Wat (wat is een transactionele zoekopdracht?);
  • Hoeveel (hoeveel water moet ik per dag drinken?);
  • Waar (waar ligt Senegal?);
  • Hoe werkt (hoe werkt cruise control?);
  • Wanneer (wanneer gaat de zomertijd in?);
  • Waarom (waarom zijn de bananen krom?);
  • Hoe vaak (hoe vaak is Feyenoord kampioen geworden?);
  • Et cetera.

Nogmaals: bij een informationele zoekopdracht (de naam zegt het al) is de bezoeker specifiek opzoek naar bepaalde informatie. Dat is direct een verschil met een navigationele zoekopdracht (waar de bezoeker specifiek naar een bepaalde website/pagina zoekt) of een transactionele zoekopdracht (zoekopdrachten als fiets kopen in omgeving Zutphen).

Do Know Go

De navigationele-, informationele en transactionele zoekopdrachten worden vertaald als de Do Know Go zoekopdrachten. De informationele zoekopdracht valt onder de Know. Je wilt graag iets te komen weten, dus je zoekt informatie op.

Vergelijkbare berichten

  • Wat is een SERP?

    SERP is een acroniem van het woord Search Engine Result Page. In het Nederlands wordt het vertaald als: zoekmachine resultaat pagina. In feite heb je geen bredere uitleg over dit begrip nodig, omdat het woord Search Engine Result Page letterlijk verteld wat het betekent. Wat is een SERP? Toch vind ik het leuk je te…

  • Wat is Joomla?

    Joomla is een Content Management Systeem (CMS). Het is een software die je op een webserver installeert en waarmee je vervolgens een website inricht. Het is te vergelijken met andere Content Management systemen, zoals WordPress en Drupal. Die software zorgt ervoor dat je website veel meer kan dan in ‘platte’ websites. Hiermee zijn stuk voor…

  • Wat is content?

    Content kun je zien als informatie. In feite geef je informatie weg naar iemand anders. Informatie kan in verschillende tekstsoorten geplaatst worden. Je kunt mensen amuseren, informeren, overtuigen, beschouwen en activeren. Met overtuigen bedoel ik bijvoorbeeld een column. Bij activeren gaat het bijvoorbeeld om advertenties. En bij beschouwen geef je bijvoorbeeld een recensie weg. Het…

  • Wat is semantisch zoeken?

    Semantiek heeft de letterlijke definitie van een wetenschap die zich bezighoudt met de betekenis van symbolen en in het bijzonder van taal. Semantisch zoeken komt dus van het woord semantiek. Door semantisch te zoeken weet Google exact waar de website over gaat en dat heeft positieve consequenties voor de vindbaarheid. Zoekmachines vroeger Zoekmachines zijn logischerwijs…

  • Wat zijn longtail zoekwoorden?

    Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit 3 of meer woorden. Het zijn de zoekwoorden die worden ingevoerd in Google of in een andere zoekmachine. Het tegenovergestelde van longtail zoekwoorden zijn de shorttail zoekwoorden. Deze zoekwoorden hebben minder dan 3 woorden. Longtail zoekwoorden Bij longtail zoekwoorden is de zoekopdracht veel specifieker dan bij shorttail zoekwoorden. Hoe…