Wat is zoekwoordenonderzoek?

Als je iets via Google wilt zoeken dan gebruik je zoekwoorden. Nadat je het zoekwoord hebt ingetypt en je op ‘enter’ hebt gedrukt verschijnen er talloze pagina’s met gerelateerde websites. Om te scoren met jouw website is het daarom van belang uit te zoeken welke zoekwoorden er worden gebruikt. Dit wordt ook wel zoekwoordenonderzoek genoemd.

Long tail- en shorttail zoekwoorden

Onder zoekwoorden vallen:

  • Longtail zoekwoorden
  • Shorttail zoekwoorden
Shorttail en longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met 3 of meer worden. Shorttail zoekwoorden zijn zoekwoorden met minder dan 3 woorden. Veel ondernemers richten zich op slechts 1 zoekwoord. Als je burnout coach bent dan wil je uiteraard gevonden worden on de woorden Burnout coach. De concurrentie is echter moordend. Elke burnout coach wil namelijk op deze termen gevonden worden waardoor de concurrentie hoog ligt. Probeer de zoektermen dus specifieker te maken. Gebruik daarvoor longtail zoektermen. 

Denk oplossingsgericht

Denk oplossingsgericht. Het probleem bij je potentiële bezoekers is bekend, de oplossing niet.

  • Als je nog nooit van het begrip aspirine gehoord hebt dan zoek je op Hoe kom ik van mijn hoofdpijn af?
  • Heb je geen flauw idee van het begrip SEO, dan zoek je op Ik heb geen bezoekers op de site.

Ga na wat je diensten zijn en maak een lijst waar je potentiële bezoekers tegenaan lopen.

Je diensten

Het is belangrijk om je diensten op de site duidelijk te hebben. Bij de juiste zoekwoorden moet de bezoeker ook het antwoord kunnen vinden op jouw website.

  • Iemand die last heeft van zijn schouder is niet opzoek naar de behandeling van buikpijn.
  • Als je last hebt van dreinage in jouw tuin dan ben je niet opzoek naar manieren om mollen tegen te gaan.

Zo zijn er talloze manieren om je website te optimaliseren op de juiste zoekwoorden. Maar het belangrijkste van alles is om na te gaan wat de exacte zoekwoorden van jouw potentiële bezoekers zijn.

Mindmap

Om na te gaan welke zoekwoorden er gebruikt worden moet je eerst je eigen brein in werking stellen. Maar daarom een mindmap waarbij je alles opschrijft wat in je opkomt bij het onderwerp. Denk niet te beperkt en hou het breed.

  • Tegen welke vragen lopen jouw potentiële bezoekers aan?
  • Welke zoekwoorden zijn gerelateerd aan jouw onderwerp?
  • Welke zoekwoorden zouden gebruikt kunnen worden bij de vraag waar ze tegenaan lopen?

Handige tools

Je brein heb je aan het werk gezet. Je kunt nu gebruik maken van tools die je ook een inzicht kunnen geven in alles soorten zoekwoorden. Handige tools die je daarvoor kunt gebruiken:

Vergelijkbare berichten

  • Wat is copyright?

    Het woordje copyright is een Engelse benaming voor het woordje auteursrecht. Bij het maken van bijvoorbeeld een foto, een video, muziek, et cetera ben jij de eigenaar van het materiaal (mits alles ook écht door jou ontworpen is). Jij bent de baas over wat er met jouw materiaal gaat gebeuren. Niemand mag jouw materiaal, zonder…

  • Wat is een sitemap?

    Een sitemap is een totaal overzicht van alle links in jouw website. Door het aanmaken van een sitemap optimaliseer jij jouw website. Zoekmachines, zoals Google, waarderen deze vormen van optimaliseren. Zonder een sitemap op je website indexeert Google jouw website een stuk langzamer. Met een sitemap bied je hulp aan de zoekrobot.   In bovenstaande afbeeldingen zie je…

  • Wat is een WordPress plugin?

    WordPress levert een standaard kern van de website. Buiten die kern om kun je de website uitbreiden met een plugin. Het is een aanvulling of verbetering van de huidige functionaliteiten. Voorbeelden van plugins zijn: Open source WordPress is een Content Management System (CMS) met een open source. Dat betekent dat elke ontwikkelaar gratis nieuwe plugins kan produceren…

  • Wat is PHP?

    PHP, een acroniem van het woord Hypertext Preprocessor, is een diepgaandere codesysteem dan HTML. Het biedt in verhouding veel meer mogelijkheden dan HTML, maar hebben ook een heel ander doel. Deze code is vooral gericht op de dynamiek in je website. Een dynamische webpagina wordt aangemaakt op het moment dat de bezoeker naar deze specifieke…