Wat is zoekwoordenonderzoek?

Als je iets via Google wilt zoeken dan gebruik je zoekwoorden. Nadat je het zoekwoord hebt ingetypt en je op ‘enter’ hebt gedrukt verschijnen er talloze pagina’s met gerelateerde websites. Om te scoren met jouw website is het daarom van belang uit te zoeken welke zoekwoorden er worden gebruikt. Dit wordt ook wel zoekwoordenonderzoek genoemd.

Long tail- en shorttail zoekwoorden

Onder zoekwoorden vallen:

  • Longtail zoekwoorden
  • Shorttail zoekwoorden
Shorttail en longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met 3 of meer worden. Shorttail zoekwoorden zijn zoekwoorden met minder dan 3 woorden. Veel ondernemers richten zich op slechts 1 zoekwoord. Als je burnout coach bent dan wil je uiteraard gevonden worden on de woorden Burnout coach. De concurrentie is echter moordend. Elke burnout coach wil namelijk op deze termen gevonden worden waardoor de concurrentie hoog ligt. Probeer de zoektermen dus specifieker te maken. Gebruik daarvoor longtail zoektermen. 

Denk oplossingsgericht

Denk oplossingsgericht. Het probleem bij je potentiële bezoekers is bekend, de oplossing niet.

  • Als je nog nooit van het begrip aspirine gehoord hebt dan zoek je op Hoe kom ik van mijn hoofdpijn af?
  • Heb je geen flauw idee van het begrip SEO, dan zoek je op Ik heb geen bezoekers op de site.

Ga na wat je diensten zijn en maak een lijst waar je potentiële bezoekers tegenaan lopen.

Je diensten

Het is belangrijk om je diensten op de site duidelijk te hebben. Bij de juiste zoekwoorden moet de bezoeker ook het antwoord kunnen vinden op jouw website.

  • Iemand die last heeft van zijn schouder is niet opzoek naar de behandeling van buikpijn.
  • Als je last hebt van dreinage in jouw tuin dan ben je niet opzoek naar manieren om mollen tegen te gaan.

Zo zijn er talloze manieren om je website te optimaliseren op de juiste zoekwoorden. Maar het belangrijkste van alles is om na te gaan wat de exacte zoekwoorden van jouw potentiële bezoekers zijn.

Mindmap

Om na te gaan welke zoekwoorden er gebruikt worden moet je eerst je eigen brein in werking stellen. Maar daarom een mindmap waarbij je alles opschrijft wat in je opkomt bij het onderwerp. Denk niet te beperkt en hou het breed.

  • Tegen welke vragen lopen jouw potentiële bezoekers aan?
  • Welke zoekwoorden zijn gerelateerd aan jouw onderwerp?
  • Welke zoekwoorden zouden gebruikt kunnen worden bij de vraag waar ze tegenaan lopen?

Handige tools

Je brein heb je aan het werk gezet. Je kunt nu gebruik maken van tools die je ook een inzicht kunnen geven in alles soorten zoekwoorden. Handige tools die je daarvoor kunt gebruiken:

Vergelijkbare berichten