arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat is websiteoptimalisatie?

Wat is websiteoptimalisatie? Wat is zoekmachineoptimalisatie? Allemaal technische termen! In dit artikel gaan we in op een aantal onderwerpen, namelijk:
  • de vier stappen bij websiteoptimalisatie
  • analyse van de website
  • SEO
  • website scoort geen bezoekers of geen orders

Websiteoptimalisatie in vier stappen

Websiteoptimalisatie begint bij het ontwerp van jouw website. Wanneer je daar in de beginfase de juiste stappen zet dan heeft jouw website een grotere kans van slagen.

Het ontwerp van je website

Veel mensen geloven nog steeds dat het ontwerp van een website bestaat uit een grafisch ontwerp (dus hoe ziet mijn website eruit). Echter: een ontwerp van je website bestaat uit een technisch ontwerp, grafisch ontwerp en een SEO ontwerp. Deze drie bepalen samen het succes van je website. Onderstaand bespreken we de verschillende ontwerpen.

Technisch ontwerp

Doorgaans is het de websitebouwer die een technisch ontwerp voor jouw site maakt. Belangrijk is dat de website voldoet aan de technische eisen die gesteld worden. Belangrijk is eveneens dat je een Content Management Systeem aanschaft waarmee je die zaken kunt doen die noodzakelijk zijn voor het opzetten en onderhouden van een vindbare website.

Grafisch ontwerp

Veel mensen staren zich blind op het grafische ontwerp. Op zich is dat een belangrijk onderdeel van jouw website maar er is meer wat aandacht vraagt. Een belangrijke voorwaarde is dat het grafische ontwerp past bij de identiteit van jouw onderneming. Anders gezegd: de identiteit van de website moet overeenkomen met de identiteit van de ondernemer of onderneming. Dat is wat anders dan iets maken wat er wel leuk uitziet. Een grafisch ontwerp maken is een vak.

SEO ontwerp

Een SEO ontwerp is vaak onderbelicht bij de aanschaf van een website en CMS. Jammer, want samen met het technische en grafische ontwerp kan dit een sleutel zijn tot succes. Een SEO ontwerp omvat een aantal aspecten:
  • waarop wil je gevonden worden en wat voor diensten heb je te bieden?
  • in welke regio ben je actief?
  • wat voor doelgroep wil je bereiken en hoe spreek je deze doelgroep aan?
  • wat voor vraagstukken leven er in deze doelgroep?
  • wat plaats je op de website en waar plaats je content op de website? Wat plaats je in de eerste lijn van de URL en wat plaats je op het vierde niveau van de URL? (zie ook: opbouwen goede URL).
  • hoe kom je aan inkomende links?
Bij het opstellen van het SEO ontwerp is het van belang om de handjes nog steeds niet te laten wapperen over het toetsenbord. Juist niet! Dat komt pas bij de realisatie van de andere fasen bij de opbouw van de website.

Pagina-opbouw in zoekmachines

Pagina's bouwen een bepaalde waarde op in zoekmachines zoals Google. Kortom: het is niet verstandig om een bepaalde URL die een hoge Page Authority heeft opgebouwd op enige dag even te wijzigen.

Structuur is van doorslaggevend belang

De structuur van de webteksten, de juiste URL-opbouw, de juiste pagina-opbouw en de juiste onderlinge linkstructuur is ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Dat geldt voor zoekmachines maar ook voor jouw bezoekers. Een SEO tekstschrijver doet dus veel meer dan alleen wat artikelen foutloos op je site zetten.

Bouw en realisatie van de site

Wanneer het ontwerp van de website klaar is (technisch, grafisch en SEO) kan iedereen aan de slag. De website kan worden gebouwd, het grafisch ontwerp kan worden geïmplementeerd en de SEO expert kan schrijven volgens het SEO ontwerp. Ook het vullen van de website met inhoudelijke content hebben wij opgedeeld in fasen.

Onderhoud van de website

Evenals jouw tuin heeft een website onderhoud nodig. Dat omvat meer dan een paar nieuwsberichten plaatsen of een aantal recente projecten uploaden. Websiteonderhoud maakt het verschil tussen een goed scorende website in de zoekresultaten of een website die minder goed scoort. Effectief onderhoud van jouw website maakt het verschil in de zoekmachines en is een voortdurend proces als onderdeel van de websiteoptimalisatie en zoekmachineoptimalisatie.

Google Analytics is je beste vriend!

Google Analytics is een prachtig instrument bij het onderhoud van jouw website. Deze tool geeft inzicht in zaken als:
  • hoeveel bezoekers komen er op jouw website?
  • waar komen ze vandaan?
  • hoe lang blijven ze op jouw website?
  • wat voor zoekwoorden gebruiken ze?
  • hoeveel en welke pagina's bezoeken ze?
Sommige mensen vinden Google Analytics ingewikkeld. Begrijpelijk, want je kunt bijna afstuderen op de mogelijkheden. Echter: er zijn meer tools op de markt verkrijgbaar die erg gebruikersvriendelijk zijn.

Analyseren van jouw website

Een juiste analyse is van doorslaggevend belang. Welke pagina's doen het bijzonder goed qua bezoekersaantallen? Welke pagina's scoren niet of amper? Dat is belangrijke informatie. Stel: je hebt tien pagina's die het goed doen en een hoge Page Authority (PA) scoren maar er zijn negentig pagina's met een lage score, dan gaat jouw gemiddelde rapportcijfer voor Domain Authority (DA) onderuit. Conclusie:
  • verwijder, herschrijf of refresh slecht scorende pagina's (onkruid moet gewied worden)
  • denk nog eens goed na over inkomende of uitgaande backlinks naar bepaalde pagina's (kwalitatief goede links)
  • zorg voor SEO optimalisatie (= zoekwoordenoptimalisatie)

SEO

SEO houdt nooit op. Het kan altijd beter. Verbeteringen zijn altijd mogelijk. SEO is het voortdurend doorvoeren en verbeteren van bestaande technieken. Wil je een vindbare website dan is het van belang om voortdurend de inhoudelijke content van jouw website te verbeteren. Een website vraagt voortdurend om onderhoud. Onkruid moet gewied worden en de planten hebben bemesting nodig. Websiteonderhoud vraagt voortdurend om aandacht. Een site moet aan meerdere voorwaarden doen:
  • actuele content
  • inhoudelijk en kwalitatief goede content
  • unieke content
SEO is dus een onderdeel van het websiteonderhoud en omvat meer dan af en toe wat nieuwsberichten op de website plaatsen. Websiteonderhoud is ook: inhoudelijke content toevoegen. Dat kan nieuws zijn of een project, maar ook vakinhoudelijke content.

Zoekwoordenoptimalisatie of zoekmachineoptimalisatie

Aan de hand van Google Analytics kun je achterhalen waarop jouw bezoekers hebben gezocht. Dat kan verrassende inzichten bieden waar je nog niet eerder aan gedacht hebt. Soms kun je daardoor jouw teksten aanzienlijk verbeteren.

Renovatie van de website

Soms is er een renovatie van de website nodig. Dat kan van alles betekenen:
  • een nieuwe look of een actueel grafisch ontwerp
  • verbeteringen in de techniek
  • renovatie van de content en inhoud: verwijderen of actualiseren van achterhaalde informatie, verbeterde SEO, verbeterde indeling, herschrijven en refreshen van de website, aanvullen foto's of plaatjes.
Reactie plaatsen
Cookies