4 redenen om afbeeldingen te optimaliseren op je website!

4 redenen om afbeeldingen te optimaliseren op je website!

Het internet wordt steeds visueler. Misschien merk je het zelf ook aan Facebook, Instagram en fraai vormgegeven websites. Gebruik je op je eigen online kanalen ook al mooie en functionele afbeeldingen? Bijvoorbeeld foto’s of infographics? Vergeet dan niet het laatste stapje te zetten:

Je afbeeldingen optimaliseren voor bezoekers en Google.

Wat ik daar precies mee bedoel, ga ik je in dit artikel uitleggen.

Geen mega grote afbeeldingen a.u.b.

Eigen foto’s doen het vaak goed voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Mooi dus als je die op je website kunt gebruiken.

Maar vergeet niet dat ze soms behoorlijk wat ruimte innemen. Hoe groter de bestanden, hoe langer het duurt om je site te laden, en hoe sneller je bezoekers afhaken. Ook Google plaatst je lager in de zoekresultaten als je site uit te veel MB’s bestaat.

Bonustip #1 Benoem gelijk als je uploadt
Ik weet ook wel hoe het in de praktijk gaat: je uploadt verschillende afbeeldingen die je leuk vindt en kiest er uiteindelijk eentje uit. Zo vergeet je vaak een goede titel. Probeer in plaats daarvan alle plaatjes alvast een goede naam te geven als je ze uploadt. Dan vind je de reservekandidaten later ook makkelijk terug voor een andere blog.

Geef je afbeeldingen een duidelijke naam

Maar dat is niet het enige wat ik bedoel met je afbeeldingen optimaliseren. Denk ook aan de bestandsnaam die je ze geeft.

Nu zie ik vaak nog namen als: DSC00042145.jpg.

In plaats daarvan is dit beter: Biologische-Bleekselderij-Drenthe.jpg.

Weet je waarom?

Mocht de afbeelding niet kunnen laden, dan ziet je bezoeker in ieder geval wat er had moeten staan. Ook voor een slechtziende bezoeker is het handig: die ziet geen plaatje, maar hoort wel de bestandsnaam.

Tot slot is het ook een extra kans om in de zoekresultaten van Google te komen: de zoekmachine indexeert bestandsnamen namelijk ook.

Bonustip #2 Vergeet je logo niet!
Ook je logo is een afbeelding. En een hele belangrijke, want hij staat op (bijna) elke pagina. Begin daarom met het duidelijk benoemen van je logo en verzin een alt-tekst waarin je kort je bedrijf beschrijft.

Schrijf een duidelijke alt-tekst

Een vervolgstap is om bij elke afbeelding de alt-tekst in te vullen. Hierin laat je wat uitgebreider weten wat je op het plaatje kunt zien.

De voordelen zijn hetzelfde als bij de afbeeldingstitel (slechtzienden help je, handig als de afbeelding niet laadt, Google begrijpt het beter).

Vergelijkbare berichten